شمخانی: ایران نقش مهمی در جلوگیری از تحقق اهداف داعش داشت
(last modified 1396-09-01T04:13:01+00:00 )
قوس 01, 1396 08:43 Asia/Kabul
  • شمخانی: ایران نقش مهمی در جلوگیری از تحقق اهداف داعش داشت

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تبریک شکست داعش در سوریه و عراق گفت: حمایت ایران از سوریه و عراق، از تحقق اهداف داعش و حامیان این گروه تروریستی در منطقه جلوگیری کرد.

به گزارش رادیو دری،علی شمخانی سه شنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما (تلویزیون ایران) افزود: اگر داعش به اهدافش در منطقه دست می یافت وضع مسلمانان و سایر اقلیت های دینی در منطقه فاجعه بار بود،  اما با درخواست مسئولان سوریه و عراق، ایران وارد میدان مبارزه با داعش و مانع از وقوع فاجعه شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر حمایت های غرب و برخی کشورهای عربی منطقه از داعش به شکل آشکار و مستقیم نبود سریعتر و کم هزینه تر می توانستیم آزاد سازی ها در سوریه و عراق را به ارمغان بیاوریم .

شمخانی افزود: در این مبارزات صدها هزار سوری کشته شدند و حدود 6 میلیون نفر آواره به جای مانده 500 تا 600 میلیارد دلار هزینه بازسازی ویرانه های به جا مانده است و اینها همه دستاورد افراط گری بعضی از کشورهای منطقه و جاه طلبی های آنها و بکاری گیری هدایت شده تروریسم توسط غرب است که هدف نهایی آن تامین امنیت اسرائیل بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود: نمی توان نقش روس ها در حوزه سیاسی و مقابله با اقدامات بین المللی را که در مورد سوریه صورت می گرفت نادیده گرفت اما نباید فراموش کرد که بحران داعش ژانویه 2011 شروع و روسیه 2015 وارد عمل شد در این سال ها ایران و سوریه و مقاومت و انرژی های پنهان تنها مدافعان منطقه بودند و اهداف تروریست ها در ساقط سازی بشار اسد ناکام ماند.

دریابان شمخانی با بیان اینکه مقابله با داعش در منطقه یکی از پیچیده ترین پرونده های ما بود گفت: تهدید داعش خاتمه نیافته است زیرا این تهدیدات به سمت امنیتی شدن حرکت خواهد کرد یعنی اقدامات تروریستی در داخل کشورهایی که داعش را پدید آوردند ادامه خواهد یافت.

دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران گفت: برخی کشورهای اطراف ما کارخانه تولید داعش دارند ضمن اینکه در کنار اینها مکتبی به نام وهابیت وجود دارد تا زمانی که این تهدید و کارخانه تروریست سازی تعطیل نشود تهدید امنیتی پابرجاست.

شمخانی افزود: آمریکایی ها چون می دانستند پروژه ی داعش رو به زوال است برنامه تداوم و تاکید بر تحریم ایران و جداسازی کردستان عراق را فعال کردند که در هر دوی آنها شکست خوردند سپس تصمیم به برهم زدن امنیت لبنان با گرفتن استعفای اجباری سعد حریری داشتند که در آن هم شکست خوردند.

 

کلیدواژه