قوس 02, 1396 09:47 Asia/Kabul
  • نشست فصلی شورای حکام و تاکید دوباره بر پایبندی ایران به

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز و فردا جمعه بار دیگر با بررسی گزارش جدید مدیرکل آژانس، پایندی ایران به توافق هسته ای و بدعهدی آمریکا را در منظر جهانیان قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، نشست فصلی شورای حکام آژانس صبح امروز به وقت محلی با سخنرانی «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس آغاز می شود.

بررسی تازه ترین گزارش آژانس درباره نظارت و راستی آزمایی در ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، بررسی گزارش کمیته کمک ها و همکاری های فنی، اجرای پادمان ها در جمهوری دموکراتیک خلق کره و سایر موضوعات راستی آزمایی هسته ای از جمله محورهای بحث و گفتگو در نشست شورای حکام در روزهای پنجشنبه و جمعه است.

آمانو عصر امروز در یک کنفرانس خبری به پرسش های خبرنگاران نیز پاسخ خواهد داد.

در جلسه روز پنجشنبه موضوع برجام 'رضا نجفی' سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز سخنرانی می کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گذشته با انتشار گزارش جدید فصلی برای نهمین بار پایبندی ایران را به تمامی شروط توافق هسته ای از جمله در خصوص میزان ذخیره آب سنگین، سطح غنی سازی و موجود اورانیوم غنی شده، اعلام کرد.

این نهمین گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از 'روز اجرای برجام ' (27 حوت 1395) تا کنون و اولین گزارش آژانس پس از اقدام جنجالی دونالد ترامپ در ادعای عدم پایبندی ایران به برجام است.

انتظار می رود که بررسی گزارش اخیر مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام بار دیگر بدعهدی آمریکا در موضوع توافق هسته ای را در منظر جهانیان مورد تاکید قرار دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع صاحب صلاحیت برای قضاوت درباره برنامه هسته ای ایران بارها عدم انحراف برنامه هسته ای و اجرای کامل شروط برجام را تایید کرده است.با این حال آمریکا با بهانه تراشی هایی در ارتباط با برنامه موشک های دفاعی ایران مدعی است که ایران برجام را نقض کرده است.

این درحالی است که اتحادیه اروپا نیز بارها با تاکید بر اینکه مسائل منطقه ای و موشکی خارج از چهارچوب برجام هستند، بر ضرورت پایبندی تمام طرف ها به توافق هسته ای برای حفظ آن تاکید کرده است.

 

کلیدواژه