درخواست ایران از اعضای شانگهای برای مبارزه با تروریسم و جرایم فناوری های نوین
(last modified 1396-09-09T08:43:42+00:00 )
قوس 09, 1396 13:13 Asia/Kabul
  • درخواست ایران از اعضای شانگهای برای مبارزه با تروریسم و جرایم فناوری های نوین

دادستان کل ایران خواستار همکاری و هماهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مبارزه با تروریسم و جرایم سایبری و فناوری های نوین شد.

به گزارش رادیو دری، «محمدجعفر منتظری» روزچهارشنبه در پانزدهمین اجلاس دادستان های کل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سنت پترزبورگ روسیه، افزود: فناوری های مدرن ارتباطاتی به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای دانش بشری،  موجبات سوء استفاده مجرمان را فراهم و امنیت فردی و اجتماعی انسان ها را با خطر جدی مواجه کرده است.

دادستان کل ایران، یکی از مهمترین چالش های امنیتی جامعه جهانی و کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای را استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در انجام فعالیت های تروریستی و افراط گرایانه برشمرد و تصریح کرد: تروریسم سایبری و جنگهای سایبری واقعیتی است که می تواند کابوسی وحشتناک در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی بوجود آورد.

منتظری همچنین گفت: سازمان های اطلاعاتی برخی از کشورها نیز برای پیشبرد اهداف جاسوسی و تجاوزکارانه خود، زیرساخت ها و سامانه های رایانه ای سایر کشورها را مورد نفوذ یا تهاجم سایبری قرار می دهند که این اقدام نیز نوعی از تروریسم سایبری دولتی است. 

پانزدهمین اجلاس دادستان های کل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز گذشته (چهارشنبه) در شهر سنت پترزبورگ آغاز بکار کرد و امروز (پنجشنبه ) پایان می یابد.

سازمان همکاری شانگهای در سال 1380 از سوی چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان به منظور همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو تاسیس شد.

ایران به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای در حال مذاکره برای کسب عضویت دائم است.

 

کلیدواژه