بندر چابهار کالاها را با قیمت مناسب تر به کشورهای همسایه ایران می رساند
(last modified 1396-09-12T07:56:14+00:00 )
قوس 12, 1396 12:26 Asia/Kabul
  • بندر چابهار کالاها را با قیمت مناسب تر به کشورهای همسایه ایران می رساند

مرحله اول طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار در جنوب شرق ایران با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و نمایندگانی از 17 کشور جهان به بهره برداری رسید.

«حسن روحانی» امروز یکشنبه در مراسم بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه بندر بین المللی شهید بهشتی چابهار،  کریدور شمال - جنوب را برای منطقه و جهان بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: بندر مهم تجاری و بین‌المللی چابهار با موقعیت و جایگاه ویژه‌ خود، می‌تواند کریدور شمال – جنوب را در یک مسیر  کوتاهی قرار داده و آن را به اقیانوس متصل کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار اهمیت ویژه اقتصادی دارد، چرا که باعث می‌شود کالاها در زمان کوتاه‌تر و با قیمتی مناسب‌تر در اختیار کشورهای همسایه قرار گیرد.

روحانی گفت: کشورهای همسایه ایران در شرق مانند افغانستان و همسایگان شمالی در آسیای مرکزی به واسطه کریدور شمال - جنوب به جنوب ایران، آب‌های آزاد و اقیانوس متصل می‌شوند و این موضوع روابط ایران را با کشورهای شرقی، شمالی و حتی اروپایی در آینده توسعه خواهد داد.

وی افزود: اتصال راه‌آهن سراسری به چابهار نیز می‌تواند موقعیت ممتاز‌تری را برای این منطقه ایجاد کند.

با بهره برداری ازمرحله اول طرح توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار میزان تخلیه و بارگیری کالا از این بندر از دو و نیم میلیون تُن در سال به هشت و نیم میلیون تُن افزایش می یابد.

برای آماده سازی و تجهیزات فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود یک میلیارد دلار هزینه شده است.

بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، از شرق به پاکستان و از جنوب به دریای عمان متصل است. این بندر به دلیل موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کلیدواژه