واکنش ایران به تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس
(last modified 1396-09-16T04:51:53+00:00 )
قوس 16, 1396 09:21 Asia/Kabul
  • واکنش ایران به تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در بیانیه ای، ضمن محکوم کردن اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، این اقدام را نقض آشکار قطعنامه های بین المللی دانست.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه شهر بیت المقدس بخش لاینفک فلسطین است خاطر نشان شده است،رژیم صهیونیستی برای تسلط کامل بر این شهر با حمایت آمریکا، اقدامات متعددی از جمله اخراج ساکنان اصلی، غصب املاک ، جایگزین سازی شهرک نشینان با هدف تغییر ترکیب جمعیتی بیت المقدس، ویران کردن آثار و اماکن مقدس اسلامی و همچنین تعرض و هتک حرمت به مسجد الاقصی از طریق فراهم کردنِ امکانِ ورود شهرک نشینان تندرو به این مکان اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است.

وزارت امور خارجه ایران در این بیانیه تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است مهمترین علّت بر هم خوردن ثبات و امنیت خاورمیانه تداوم اشغالگری و حمایت های جانبدارانه و بی دریغ دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و محروم ماندن ملت مظلوم فلسطین از حقوق اولیه خود در تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف است که به رغم تلاش مذبوحانه آمریکا و متحدانش برای تحمیل راه حلی سازشکارانه، حداقل آرزوهای ملت فلسطین در قالب قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل تامین نشده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران تاکید شده است تصمیم تحریک آمیز آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نه تنها به صلح و ثبات این منطقه کمک نخواهد کرد بلکه نیات شوم دولت آمریکا را  رسوا و باعث بی اعتبار کردن بیشتر این کشور نزد آن دسته از طرف هایی خواهد شد که هنوز به بیطرفی آمریکا در روند سراب گونه مذاکرات سازش باور دارند. این تصمیم همچنین باعث تحریک مسلمانان و تشدید بحران در منطقه خواهد شد.

وزارت خارجه ایران، ضمن اعلام همبستگی کامل ایران با مردم فلسطین، بار دیگر مسئولیت مهم جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد در پایان دادن به اشغال فلسطین و قدس شریف و کمک به مردم این سرزمین جهت دستیابی به حقوق مسلم اساسی شان را مورد تاکید قرار  داد.

رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه با وجود مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی اعلام کرد: آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می شناسد.

بیت المقدس از سال 1967 در اشغال اسرائیل است.

 

کلیدواژه