ایران اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه قدس را محکوم کرد
(last modified Tue, 19 Dec 2017 05:32:27 GMT )
قوس 28, 1396 10:02 Asia/Kabul
  • ایران اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه قدس را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس را محکوم و آن را خلاف صلح و امنیت بین الملل و در راستای پایمال کردن حقوق ملت فلسطین برشمرد.

به گزارش رادیو دری،آمریکا دوشنبه شب به رغم رای مثبت 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس، این قطعنامه را وتو کرد.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود؛ «هر تصمیم و اقدامی که به منظور تغییر هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی شهر مقدس قدس باشد، تاثیر حقوقی نداشته و باید طبق قطعنامه‌های مرتبط سازمان‌ملل، لغو شود».

این پیش‌نویس همچنین از همه کشورها می‌خواست طبق قطعنامه 478 شورای امنیت، از (تاسیس نمایندگی دیپلماتیک سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس اجتناب و ضمن پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت، هیچ اقدامی خلاف آنها انجام ندهند.

مصر  پیش نویس این قطعنامه  را روز شنبه میان اعضا (15 عضو) توزیع کرده بود. لذا شورای امنیت سازمان ملل امشب (دوشنبه شب) نشستی را در این خصوص برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «بهرام‌ قاسمی» تصریح کرد آمریکا با وتوی این قطعنامه ثابت کرد به دنبال راه حلی سازشکارانه از طریق پایمال کردن حقوق مشروع فلسطینیان است. 

قاسمی با تاکید دوباره بر اینکه اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است از مجامع بین المللی و همچنین تمامی کشورهای جهان خواست برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، مانع اجرا شدن این اقدام خصمانه آمریکا شوند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ششم دسامبر با وجود مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی اعلام کرد: واشنگتن، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد. «ترامپ» همچنین از وزارت خارجه آمریکا خواست تا مقدمات انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را فراهم کند.

بیت‌المقدس از سال 1967 در اشغال اسرائیل است.

کلیدواژه