تاکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت توان دفاعی و تهاجمی
(last modified 1395-06-11T03:48:29+00:00 )
سنبله 11, 1395 08:18 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت توان دفاعی و تهاجمی

افزایش توان «دفاعی و تهاجمی» حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا روز چهارشنبه پس از بازدید از فناویهای پیشرفته، بومی و دانش بنیان نیروهای مسلح ایران، در جمع وزیر، مسئولان، محققان و متخصصان وزارت دفاع ایران، با تاکیدبر این نکته افزودند: پیشرفتها درصنعت دفاعی ایران نتیجه حرکت عظیم علمی ایران در دوازده سال گذشته است. ایشان اظهار داشتند؛ دانشمندان جوان ایران موفق به شکستن خطوط مرزی علم شده اند و این حرکت، باید با قدرت ادامه یابد، زیرا پیشرفت در هر عرصه، زمینه ساز پیشرفتهای جدید در بخشهای دیگر است.

امنیت بر دو عنصر استوار است. عنصر اول، داشتن دانش و تخصص در صنایع دفاعی است و اگر کشوری از این عنصر بی بهره و حتی کم بهره باشد، در عرصه دفاعی دچار وابستگی و آسیبهای ناشی از آن خواهد شد. این وضعیت، امروز در مورد برخی کشورهای عرب خلیج فارس دیده می شود که مصداق این وابستگی حقارت آمیز است. عنصر دوم در اقتدار دفاعی و تهاجمی، تلفیق ظرفیتهای دفاعی با اخلاق و معنویت است. شاید از نگاه برخی نظریه پردازان امور نظامی، اخلاق در میلیتاریسم، مفهومی نداشته باشد. این دیدگاه اما، نقطه مقابل اندیشه ای است که اقتدار را به مفهوم دفاع در مقابله با متجاوز و حتی قرار گرفتن در موقعیت یک کنشگر تهاجمی بازدارنده می داند. رهبر معظم انقلاب در تبیین فاصله میان این دو دیدگاه یادآور شدند، در دنیایی که قدرتهای زورگو، سلطه گر و دارای کمترین جوهره‌ وجدان و انسانیت حاکم هستند و از تجاوز و کشتار انسانهای بی گناه ابایی ندارند، توسعه صنایع دفاعی و تهاجمی طبیعی است، زیرا این قدرتها تا اقتدار کشوری را احساس نکنند، امنیت آن تأمین نخواهد شد.

یکی از عناصر مهم از دیدگاه نظام جمهوری اسلامی برای گسترش صنایع دفاعی، توجه به اخلاق در عرصه نظامی است. به همین دلیل در حرکت روبه جلو ایران در عرصه تقویت توان دفاعی، محدودیتهایی وجود دارد و از جمله سلاح کشتار جمعی همچون شیمیایی و هسته ای، براساس مبانی اعتقادی و دینی در ایران ممنوع است.

نکته دیگر که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره کردند، خرید تجهیزات دفاعی است. ایشان در این باره به ناراحتی قدرتهای سلطه گر از خرید تجهیزات دفاعی ایران از برخی کشورها اشاره و تصریح کردند؛ این قدرتهای مدعی عقل و انصاف، درباره صلاحیت اخلاقی کشورها برای داشتن یا نداشتن برخی تجهیزات دفاعی سخن می گویند، درحالی که خود به هیچ‌ اصل اخلاقی پایبند نیستند.

در مجموع در شکل گیری مولفه های امنیتی، اقتدار دفاعی و تهاجمی حرف نخست را می زند. ازاینرو ایران در تکمیل تامین نیازهای دفاعی خود، علاوه بر بومی سازی صنایع دفاعی، در مواردی نیز مانند خرید سامانه های دفاعی، اقداماتی را که برای تقویت دفاعی خود ضروری می بیند انجام می دهد. نمونه اخیر آن، خرید و نصب سامانه دفاعی موشک های اس -300 از روسیه است. بدیهی است ایران برای انچه در عرصه های متعارف دفاعی ضروری تشخیص دهد از دیگران اجازه نمی گیرد و در تکمیل توان دفاعی خود از همه مولفه ها، از تقویت صنایع دفاعی تا تعاملات متعارف نظامی بهره می گیرد. بیانات رهبر معظم انقلاب در بازدید از پیشرفت در صنایع دفاعی، تاکید بر این موازین و تبیین اصول دکترین دفاعی ایران است.

کلیدواژه