عراقچی: دیپلماسی آب مهمترین ضرورت منطقه غرب آسیا است
(last modified 1396-09-28T10:59:50+00:00 )
قوس 28, 1396 15:29 Asia/Kabul
  • عراقچی: دیپلماسی آب مهمترین ضرورت منطقه غرب آسیا است

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: دیپلماسی آب مهمترین ضرورت منطقه غرب آسیا است و باید در چارچوب بحث‌های امنیتی به آن پرداخته شود.

«سیدعباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) در همایش «مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه‌ای درغرب آسیا» در تهران اظهارکرد: سیاست‌های رژیم صهیونیستی درچارچوب افزایش شهرک‌سازی‌ها و سرقت آب توسط این رژیم، منطقه را دچار بحران آبی خطرناکی کرده است.

عراقچی افزود: اختلافات ارضی و مرزی، چالش‌های امنیتی، درگیری‌های اجتماعی، قومی و بین کشوری، جنگ، تهدید امنیت غذایی، تهدید امنیت سلامت، نبود اشتغال، فقر و مهاجرت به کشورهای دیگر مسائلی است که درپی کمبود آب و بحران درمنطقه به وجود می‌آید.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به تبعات زیست‌محیطی که به دنبال کمبود آب حاصل می‌شود تصریح کرد: پدیده ریزگردها از جمله تبعات کمبود آب است و کشورهایی مانند اردن، سوریه، مصر، یمن، عراق و ایران به نوعی با بحران کمبود آب مواجه هستند.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: در منطقه غرب آسیا اکنون آب به یک کالای راهبردی تبدیل شده و لازم است برخورد راهبردی درباره آن انجام شود. 

 

کلیدواژه