ظریف: "ترامپ" با تهدید دیگر کشورها، دموکراسی را تضعیف می کند
(last modified Thu, 21 Dec 2017 05:06:06 GMT )
قوس 30, 1396 09:36 Asia/Kabul
  • ظریف:

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب با انتقاد از موضع آمریکا در قبال رأی‌گیری‌های سازمان ملل درخصوص قدس گفت: واشنگتن در سطح «یا با ما یا علیه ما» باقی مانده است.

به گزارش رادیو دری، «محمد جواد ظریف»  در توییتر نوشت: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با تهدید کسانی که جرأت می‌کنند در برابر خواسته‌های زورگویانه او بایستند، نشان داده است که مانع تحقق دموکراسی در سطح جهان است.

رئیس‌ جمهور آمریکا چهارشنبه شب کشورهایی را که قصد دارند علیه تصمیم واشنگتن درباره قدس اقدام کنند، تهدید کرد.

«ترامپ» تاکید کرد: واشنگتن کمک های مالی اش را به کشورهایی که قصد دارند در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تصمیم واشنگتن درباره قدس رأی دهند،  قطع خواهد کرد.ترامپ افزود: «حواس ما به این آرا هست.»

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه درخصوص قدس تشکیل جلسه خواهد داد.

این جلسه به دنبال اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس تشکیل خواد شد.

آمریکا دوشنبه شب به رغم رای مثبت 14 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس، این قطعنامه را وتو کرد.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده بود؛ «هر تصمیم و اقدامی که به منظور تغییر هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی شهر مقدس قدس باشد، تاثیر حقوقی نداشته و باید طبق قطعنامه‌های مرتبط سازمان‌ملل، لغو شود».

این پیش‌نویس همچنین از همه کشورها خواست طبق قطعنامه 478 شورای امنیت، از (تاسیس نمایندگی دیپلماتیک سفارتخانه و کنسولگری) در قدس اجتناب و ضمن پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت، هیچ اقدامی خلاف آنها انجام ندهند.

«ترامپ» ششم دسامبر با وجود مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی اعلام کرد: واشنگتن، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.

قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جا داده، بخش لاینفک فلسطین و از مهم‌ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می‌آید.

قدس از سال 1967 در اشغال اسرائیل است.

 

کلیدواژه