عراقچی: ایران برای تمام سناریوها درباره برجام آمادگی دارد
(last modified 1396-10-18T10:39:36+00:00 )
جدی 18, 1396 15:09 Asia/Kabul
  •  عراقچی: ایران برای تمام سناریوها درباره برجام آمادگی دارد

معاون وزیر امور خارجه ایران ضمن هشدار درباره اقدام احتمالی رئیس جمهوری آمریکا برای از بین بردن برجام گفت: ایران برای تمام سناریوها درباره برجام آمادگی دارد.

«سیدعباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران در نشست تخصصی «ترتیبات امنیتی غرب آسیا؛ نقش جمهوری اسلامی ایران و بازیگران منطقه ای» در دومین کنفرانس امنیتی تهران گفت: کاری که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در یک سال گذشته انجام داد، تلاش برای از بین بردن برجام و مرتبط کردن موضوعات دیگر به توافق هسته ای بوده است که این اقدام برای نظام امنیت منطقه ای و بین المللی و برای نظام منع اشاعه، خطری بزرگ است.

عراقچی با اشاره به نزدیک شدن به موعد تمدید تعلیق تحریم ها، ضمن هشدار مجدد درباره اقدام احتمالی ترامپ برای از بین بردن برجام، تاکید کرد: جامعه بین المللی و منطقه ای از این اقدام ترامپ ضرر بیشتری خواهد کرد زیرا از بین بردن این تجربه موفق می تواند امنیت را تحت الشعاع قرار دهد.

معاون وزیر امور خارجه ایران خطاب به اروپایی ها نیز گفت: اگر اتحادیه اروپا علاقه مند به حفظ برجام است باید با اقدام های ویژه شرکت ها و بانک ها را به همکاری با ایران و محافظت از آنها در برابر تحریم ها، ترغیب کند.

عراقچی همچنین درخصوص ادعای اروپایی ها در حمایت از دموکراسی در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: اروپا به این شرط می تواند از دموکراسی در این منطقه حمایت کند که سیاست های متحدانش بازنگری شود زیرا برخی از متحدان آنان در منطقه رژیم های اقتدارگرا هستند.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین در خصوص پیشنهاد برخی طرف های اروپایی حاضر در این نشست برای ایجاد گفتگو میان ایران و عربستان گفت: ایران همواره اعلام کرده که علاقه مند به تعامل با عربستان است اما همه درخواست های تهران از جانب ریاض رد شده است.

عراقچی تصریح کرد: عربستان سعودی از ادامه تنش ها سود می برد و منافع خود را در آن می بیند.

 

کلیدواژه