جدی 28, 1396 20:44 Asia/Kabul
  •  سجادپور: بندر چابهار، مفهومی هدف‌دار برای ایران، هند و افغانستان است

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه ایران گفت: پروژه بندر چابهار (جنوب شرق ایران) مفهومی هدف‌دار و معنی شده بین ایران، هند و افغانستان باهدف بهبود ارتباطات است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا؛ «محمدکاظم سجادپور» رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه ایران در نشست بین‌المللی "گفت وگوی رایسینا" در دهلی‌نو افزود: استفاده از بندر چابهار برای هند یک فضا ایجاد می‌کند، چون به این کشور به همراه افغانستان اجازه می‌دهد تا با راهگذر شمال- جنوب ارتباط برقرار کنند.

سجادپور تصریح کرد: بهره‌گیری از خدمات بندرچابهار، امنیت و ثبات افغانستان را تضمین می‌کند؛ بنابراین پروژه چابهار، طرح موفقی است که به اعتقاد کارشناسان تغییر دهنده بازی‌های منطقه‌ای است.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه ایران گفت: استفاده از بندر ارتباطی چابهار، هزینه‌ها را تا 60 درصد و زمان را تا 50 درصد برای تاجران هندی کاهش می‌دهد.

سجادپور، با اشاره به اشتراک منافع چند کشور در پروژه چابهار تصریح کرد: توافقنامه پروژه چابهار که بین ایران، هند و افغانستان امضاء شده، ضد منافع کشورهای دیگر نیست، بلکه نمونه‌ای از ارتباط واقعی در منطقه است که برای همه کشورهای آن، بُرد محسوب می‌شود.

سومین کنفرانس سالانه "گفت و گوی رایسینا" با شرکت شماری از اندیشمندان و مقامات عالی‌رتبه سراسر جهان با حضور «نارندا مودی» Narendra Modi نخست وزیر هند در دهلی‌نو پایتخت این کشور برگزار شد.

"گفت و گوی رایسینا"، کنفرانسی چندجانبه است که به مسائل چالش برانگیز جامعه جهانی می‌پردازد.

 

کلیدواژه