جدی 29, 1396 12:54 Asia/Kabul
  •  شروط ترامپ برای ایران ناقض پیمان اشاعه نیافتن سلاح هسته ای است

دیپلمات پیشین ایران، گفت: طبق پیمان اشاعه نیافتن سلاح هسته ای، غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح جویانه حق مسلم ایران بوده و شروط تعیین شده از سوی رئیس جمهوری آمریکا برای ایران ناقض مفاد این پیمان است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا 22 جدی همزمان با تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، چهار شرط تغییر برخی مفاد برجام، دسترسی به سایت‌های نظامی، دائمی شدن محدودیت‌ها در برجام و تحریم و تضعیف توان موشکی ایران را برای باقی ماندن آمریکا در برجام تعیین کرده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «حسین موسویان» در مقاله منتشر شده در خبرگزاری رویترز در خصوص پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از برجام نوشت: همه نهادهای سیاسی آمریکا با خروج یکجانبه کشورشان از برجام مخالف هستند و خروج از آن را موجب انزوای آمریکا در عرصه بین المللی می دانند.

دیپلمات پیشین ایران افزوده است: بیشتر متحدان واشنگتن نیز از جمله اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا، کانادا و کره جنوبی با خروج احتمالی آمریکا از برجام مخالف هستند و این اقدام احتمالی را موجب ایجاد گسست در ائتلاف آمریکا در زمینه همکاری های مختلف بین المللی می دانند.

موسویان همچنین نوشته است: داشتن موشک برای دفاع از خود، حق مسلم ایران است هیچ یک از معاهدات بین المللی تولید موشک های متعارف را ممنوع نکرده است. 

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از ژانویه 2016 اجرایی شده است اما دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه همواره در اجرای برجام بدعهدی می‌کند.

 

کلیدواژه