دلو 01, 1396 19:11 Asia/Kabul
  • قاسمی: ایران امیدوار است عملیات در عفرین فورا پایان یابد

سخنگوی وزارت خارجه ایران، با تاکید بر احترام به حاکمیت ملی سوریه تصریح کرد: ایران امیدوار است عملیات عفرین فورا پایان یابد و از تعمیق و گسترش بحران در مناطق مرزی ترکیه و سوریه جلوگیری به عمل آید.

شنبه 20 ژانویه 2018 (30 جدی) جنگنده‌های ترکیه روستاهای اطراف شهرعفرین را در 60 کیلومتری شمال غرب حلب (شمال سوریه) هدف قرار دادند و این عملیات همچنان ادامه دارد.

«بهرام قاسمی» روز یکشنبه با تاکید بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی این کشور و جلوگیری از تشدید بحران انسانی و حفظ جان مردم بیگناه سوریه، به تحولات اخیر در عفرین سوریه اشاره و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری در شهر عفرین سوریه را از نزدیک و با نگرانی پیگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: تداوم بحران در عفرین ممکن است باعث تقویت مجدد گروه‌های تکفیری و تروریستی در مناطق شمالی سوریه شود و آتش جنگ و ویرانی را در این کشور دوباره شعله‌ور کند.

قاسمی افزود: ایران از همه کشورها به‌خصوص دولت ترکیه بعنوان یکی از طرف‌های ضامن آتش‌بس در سوریه انتظار دارد بر روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه به‌ویژه روند آستانه همچنان متعهد مانده و به ایفای نقش سازنده و مسئولیت خطیر خود برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ادامه دهد. 

قاسمی، ریشه بحران و ویرانگر سوریه را دررفتارغیرمسوولانه و اقدامات تحریک‌آمیز و مداخلات غیرقانونی قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله دولت آمریکا و برخی رژیم‌های جنگ‌طلب منطقه مانند رژیم صهیونیستی دانست و گفت: تازمانی که نیروهای آمریکایی و متحدان آن از جمله گروه‌های تکفیری- تروریستی به حضور نامشروع خود در سوریه ادامه دهند، بحران انسانی در سوریه همچنان ادامه خواهد داشت. 

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از همه کشورهای جامعه بین‌المللی به ویژه کشورهای همسایه سوریه خواست از هرگونه اقدامی که باعث تقویت حضور نامشروع نیروهای مداخله‌گر فرامنطقه‌ای و تشویق گروه‌های تروریستی می‌شود، اجتناب کنند. 

کلیدواژه