دلو 10, 1396 17:54 Asia/Kabul
  • حل مشکل ریزگردها؛ نیازمند همکاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، حل مشکل ریزگردها را نیازمند همکاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دانست و گفت: مساله ریزگردها با حمایت سازمان ملل بررسی می‌شود.

«شمشاد اختر» Shamshad Akhtar معاون دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه در دومین نشست شورای حکام مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در تهران اظهار کرد: مساله ریزگردها باید ریشه‌ای بررسی شود و حل این مشکل نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

شمشاد اختر درباره مرکز اپدیم (مقر آسیا و اقیانوسیه توسعه مدیریت اطلاعات بلایا) نیز گفت: مرکز اپدیم به پیشنهاد ایران و پس از زلزله بم در سال 2003 ایجاد شده است.

تفاهم‌نامه تاسیس مقر آسیا و اقیانوسیه توسعه مدیریت اطلاعات بلایا(اپدیم) روز سه‌شنبه در تهران به امضای «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران و «شمشاد اختر» معاون دبیر کل سازمان ملل متحد رسید.

معاون دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: موضوع مدیریت اطلاعات بلایا و کاهش خطرات بلایای طبیعی از اهمیت برخوردار است و این موضوع به ویژه در آسیا اهمیت بیشتری دارد، زیرا براساس آمار، این منطقه پرمخاطره‌ترین منطقه از نظر بلایای طبیعی در دنیا شناخته شده است و بلایایی همچون زلزله، سیل، ریزگردها و خشکسالی در آسیا بسیار دیده می‌شود.

کلیدواژه