دلو 19, 1396 18:20 Asia/Kabul
  • عراقچی: ایران از ثبات در منطقه حمایت می‌کند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با تاکید بر اینکه ایران «از ثبات در منطقه حمایت می‌کند» خاطرنشان کرد: ایران نقشی کلیدی در مبارزه با تروریسم و تحقق صلح در منطقه دارد.

سید «عباس عراقچی» روز پنجشنبه در حاشیه دومین نشست نهاد سرمایه‌گذاری «یورومانی» Euromoney با محوریت ایران در پاریس در گفت وگو با  رویترز؛ با انتقاد از سیاست آمریکا، این کشور را در کنار عربستان و رژیم صهیونیستی، مسئول ایجاد تنش در منطقه دانست و گفت: نقش منطقه‌ای ایران ارتباطی با برجام ندارد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از جدی 1394 اجرایی شده است اما دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه همواره در اجرای برجام بدعهدی می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با بیان این که توافق هسته‌ای تنها منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می‌کند، خواهان تغییر مفاد برجام درچارچوب منافع واشنگتن است.

درهمین راستا؛ ترامپ 22 جدی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی برای امضای بعدی (شش ماه بعد) تعیین کرد که برجام را به نقش منطقه‌ای و توانمندی دفاعی موشکی  ایران مرتبط می‌کند.

این درحالی است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای بارها با تاکید بر این که «برجام» متعلق به جامعه بین‌المللی است، خاطرنشان کرده‌اند، این توافقی نیست که دوجانبه تنظیم شده باشد و بتوان تغییری در آن اعمال کرد.

 

کلیدواژه