سنبله 16, 1395 09:34 Asia/Kabul
  • دیدار ترکان با عبدالله عبدالله

رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: بندر چابهاردرجنوب شرق ایران برای افغانستان پنجره ای برای دسترسی به آسیای جنوبی و آسیای مرکزی است.

شبه گزارش ایرنا، «عبدالله عبدالله» روز دوشنبه در دیدار «اکبر ترکان» مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران ابراز امیدواری کرد که همکاری های ایران و افغانستان در زمینه توسعه بندر چابهار و استفاده از آن، نتایج عملی به دنبال داشته باشد.

رئیس اجرائی دولت افغانستان گفت که پیشرفت چابهار را از نزدیک دنبال کرده و نسبت به فرصت ایجاد شده برای افغانستان در چابهار خوشبین است.

وی گفت: معادن افغانستان بکر و دست نخورده باقی مانده و فرصت همکاری در این عرصه بین دو کشور وجود دارد، لذا باید گام های اساسی در این زمینه برداریم.

عبدالله ساخت جاده در نیمروز همجوار با مرزهای ایران را مهم خواند و ابراز امیدواری کرد که زمینه هرچه بیشتر همکاری ها مساعد شود تا در بخش ترانزیت و جاده سازی نیز پیشرفت داشته باشیم.

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق ازاد و ویژه اقتصادی ایران در این دیدار تصریح کرد که چابهار برای افغانستان یک فرصت است و این کشور را از حالت محصور در خشکی خارج می کند.

وی از ساخت اسکله های جدید در چابهار خبر داد و گفت که 6 اسکله موجود به 22 اسکله برای افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر می رسد.

مشاور رئیس جمهوری ایران افزود که زمینه های همکاری در بخش معادن و فولاد بین دو کشور وجود دارد و با توجه به اهمیت توسعه صنعتی در افغانستان، ایران برای انتقال تجارب خود در این زمینه آمادگی دارد.

کلیدواژه