ظریف: ایران به دنبال دستیابی به هژمونی در منطقه نیست
(last modified Sun, 18 Feb 2018 14:14:03 GMT )
دلو 29, 1396 18:44 Asia/Kabul
  • ظریف: ایران به دنبال دستیابی به هژمونی در منطقه نیست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: قدرت‌های بزرگ و همپیمانان منطقه‌ای آنها بابت انتخاب های اشتباه خود، ایران را متهم می کنند در حالی که ایران خواستار یک منطقه قوی است و به دنبال دستیابی به هژمونی در منطقه نیست.

«محمد جواد ظریف» روز یکشنبه در اجلاس امنیتی مونیخ، اظهارات ضد ایرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این اجلاس را سیرک کارتونی خواند و افزود: تهاجم رژیم اسرائیل به لبنان، اشغال غیرقانونی فلسطین و تهاجم‌های هر روز به سوریه ادامه دارد و این رژیم  به تمام همسایه های خود تجاوز کرده و هر روز زمین و آسمان سوریه را مورد تجاوز قرار می دهد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: سقوط جنگنده اسرائیلی در چند روز پیش نشان داد که اسطوره شکست ناپذیر رژیم اسرائیل فرو ریخته است.

ظریف همچنین با بیان اینکه شکست داعش به معنی از بین رفتن افراط‌گرایی نیست، خاطر نشان کرد: دلایل ریشه‌ای افراط‌گرایی، به ویژه تفکر حذف‌گرایی و نفرت‌پراکنی، همچنان ادامه دارند و ممکن است هر زمان دیگر در جای دیگر سر برآورند.

وی، امنیت را وابسته به همکاری منطقه‌ای خواند، گفت: ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته ای با گروه 1+5، پیشنهاد تشکیل یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را مطرح کرد، چراکه این تنها راه جایگزین برای خروج از وضعیت اسفناکی کنونی منطقه است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه برای تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای حوزه خلیج فارس نیازمند اقدامات در همه زمینه‌ها هستیم، افزود: درصورتی که عربستان سعودی علاقه‌‌مند به گفت‌وگوی جدی با ایران باشد، معتقدیم بحرانی بین ایران و عربستان وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با تاکید بر اینکه اقدامات اخیر در خصوص برجام در راستای منافع‌ ایران نیست، تاکید کرد: ایران در صورت نقض برجام به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که باعث پشیمانی طرف ناقض برجام شود.

ظریف به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام اشاره و خاطرنشان کرد: باوجود تلاش فریبکارانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی برجام حفظ خواهد شد.

کلیدواژه