ثور 01, 1403 14:19 Asia/Kabul

فعال فرهنگی- ادبی افغان گفت: استاد محمد ناصر رهیاب با آثارش بخشی از نیاز ادبی دانشگاه های افغانستان را تامین کرد

مریم ظریف در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به برگزاری دوازدهمین نشست کتابنامه بلخ در مورد کتاب "شعر، هنر زبانی زیبا" اثر زنده یاد محمد ناصر رهیاب در محل امارت بلخ در تهران، اظهار کرد: در این برنامه درباره کتاب "شعر هنر زبانی زیبا" و محتوایی که در آن به کار رفته صحبت شد.

وی افزود: در این جلسه خانم دکتر نسرین فقیه استاد دانشگاه الزهرا که رشته تخصصی اش بلاغت و سبک شناسی است در مورد محتوای فلسفی کتاب صحبت کرد و در خصوص برخی مسایل مهمی که در کتاب آمده و اینکه مرحوم رهیاب به عنوان یک متفکر در مورد مسایلی که در کتاب مطرح شده، نظر داده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خود وی هم در مورد موضوع زیبایی های زبان در کتاب "شعر، هنر زبانی زیبا" صحبت کرده، عنوان کرد: در کتاب استاد مسایلی وجود دارد که آن را از سطح یک کتاب معمولی بالاتر می برد و علاوه بر مسایل ادبی، زبان زیبایی هم دارد. 

خانم ظریف بیان کرد: استاد رهیاب از سال 1368 استاد دانشگاه هرات در گروه ادبیات دری بود و علاوه بر فعالیت هایی که در دانشگاه کابل داشت و کتاب وزین سپیده دم داستان نویسی را نوشته و به بررسی سی داستان زبان فارسی در افغانستان پرداخت، کتاب هایی نوشت که نیاز گروه دری بود که از جمله آن ها سبک و سبک شناسی بود که تا کنون در دانشگاه تدریس می شود و همچنان آثار پژوهشی مانند سامان گرایی در نثر دانشگاهی داشت.

وی اضافه کرد: اثر دیگر استاد رهیاب کتاب سه جلدی نقد ادبی است که آن هم در دانشگاه هرات تدریس می شود.

 

کلیدواژه