انتقاد ظریف از تاثیر پذیری مقامات اروپایی از فشار آمریکا
(last modified 1396-12-14T13:34:35+00:00 )
حوت 14, 1396 18:04 Asia/Kabul
  • انتقاد ظریف از تاثیر پذیری مقامات اروپایی از فشار آمریکا

وزیر خارجه امور ایران، از برخی رفتارها و اظهارات مقامات اروپایی در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک «برجام » و نیز تاثیر پذیری از فشار آمریکایی ها انتقاد کرد.

«محمد جواد ظریف» روز دوشنبه در دیدار با «ژان ایو لودریان»،  وزیر امور خارجه فرانسه در تهران، گفت: برجام به عنوان یک توافق چند جانبه و به گواهی ۱۰ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به برجام، اکنون دستخوش بازی های غیر منطقی و سیاسی کاری های آمریکایی ها شده است.

وزیر امور خارجه ایران، تصریح کرد: اروپا ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهداتش در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا با وجود بدعهدی هایش، خواست های غیر منطقی و غیر حقوقی مطرح کند.

وی همچنین به تلاش ها و پیشنهادهای ایران برای حل و فصل بحران های منطقه اشاره کرد و افزود: اگر اروپا واقعا به دنبال پایان دادن به فاجعه های انسانی در منطقه است می تواند در این زمینه از تبادل نظر با ایران استفاده کند ولی اگر هدف، تبلیغات و یا راضی کردن آمریکا است ایران در این بازی وارد نمی شود.

وزیر خارجه ایران توان موشکی ایران را خارج از برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برشمرد و تاکید کرد: آمریکا و دیگر کشورهایی که منطقه را با فروش سلاح به انبار باروت تبدیل کرده اند باید این اقدامات را متوقف کنند.

ظریف افزود: توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی بوده و ایران برای دفاع از شهروندان خود به توان بازدارندگی خود متکی است.

«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار گفت: کشورش اقدام عملی متعدد و گسترده ای برای اجرای برجام داشته که از آن جمله سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و ایجاد اعتبار ویژه برای همکاری تجاری و سرمایه گذاری در پروژه های مشترک در ایران است.

لودریان همچنین با اشاره به اراده فرانسه برای تداوم‌ روابط محکم و دوستانه با ایران اظهار کرد: اروپا بویژه فرانسه متعهد و علاقمند به اجرای برجام با وجود فشارهای آمریکا است.

 

کلیدواژه