روحانی: تهران و آنکارا برای نجات مردم سوریه وظیفه سنگینی بر دوش دارند
(last modified Thu, 08 Mar 2018 05:04:36 GMT )
حوت 17, 1396 09:34 Asia/Kabul
  • روحانی: تهران و آنکارا برای نجات مردم سوریه وظیفه سنگینی بر دوش دارند

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه تهران و آنکارا برای نجات مردم سوریه بویژه در غوطه‌شرقی وظیفه سنگینی بر دوش دارند، گفت: باید همه تلاش کنند از بروز فاجعه انسانی در غوطه‌شرقی جلوگیری شود.

«حسن روحانی» عصر چهارشنبه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه در مقطع کنونی، ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان سوریه، وظیفه سنگینی بر دوش دارند، اظهار کرد: تهران و آنکارا باید همه تلاش خود را برای برقراری یک آتش‌بس باثبات بکار گیرند.

روحانی، ممانعت از حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها از غوطه‌شرقی به دمشق و تضمین امنیت پایتخت سوریه، در کنار ایجاد دالانی امن برای خروج غیرنظامیانی که در این منطقه گیرافتاده‌اند و همچنین تلاش برای تخلیه غوطه‌شرقی از  تروریست‌ها را حرکتی رو به جلو برای برقراری امنیت دراین منطقه برشمرد و از دولت ترکیه خواست از نفوذ خود برای تحقق این اهداف استفاده کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت همکاری مشترک ایران، ترکیه و روسیه در مساله سوریه و نشست وزیران خارجه سه کشور در آستانه و نشست آتی سران در استانبول تصریح کرد: ایران کاملا آمادگی دارد هر اقدام ممکن را درغوطه‌شرقی برای آتش‌بس و ارسال کمکهای انسانی به مردم این منطقه با کمک همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انجام دهد.

روحانی همچنین از دولت ترکیه خواست همه تلاش خود را برای پایان دادن به محاصره زنان و کودکان در شهرهای فوعا و کفریا در شمال غرب سوریه از سوی تروریست‌ها بکار گیرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز دراین گفت وگوی تلفنی، وضعیت غوطه‌شرقی سوریه را تراژدی خواند و گفت: ایران و ترکیه باید به عنوان دو کشور مسلمان و بزرگ منطقه، همه تلاش خود را بکار گیرند و دست دردست یکدیگر به این تراژدی پایان دهند.

اردوغان با تایید ضرورت توقف حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها از غوطه‌شرقی به ساکنان پایتخت سوریه، اظهار کرد: اگر بتوان با تماسها و رایزنی‌ها آتش‌بس را آغاز و ادامه آن را تضمین کرد، گام‌های بعدی را می‌توان مشترک برداشت.

کلیدواژه