تاکید آخوندی بر عزم ایران برای گسترش روابط با افغانستان
(last modified 1395-06-18T04:21:25+00:00 )
سنبله 18, 1395 08:51 Asia/Kabul
  • تاکید آخوندی بر عزم ایران برای گسترش روابط با افغانستان

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و افغانستان، برای رسیدن به توسعه متوازن، باید جهت حرکت خود را به سوی اهداف و نقاط مشترک سوق دهند.

به گزارش ایرنا؛ "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی ایران روز چهارشنبه در آیین آغاز ریل‌گذاری راه آهن خواف - هرات که با حضور شماری از مقامات افغانستان در هرات برگزار شد، افزود: ایران ضمن احترام به استقلال همسایگان خود بر این باور است که فرهنگ مشترک امنیت منطقه‌ای و به تبع آن رفاه منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

آخوندی با تاکید بر این که همه راه‌های ترانزیتی ایران باید به روی افغانستان باز باشد، تصریح کرد: افغانستان باید بتواند از طریق ایران به آسیای مرکزی، هند، غرب و دریای خزر نیز مرتبط شود.

وزیر راه و شهرسازی ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنین این آمادگی را دارد تا همه راه‌های هوایی، زمینی و دریایی خود را بدون هیچ محدودیتی، در اختیار کشور همسایه افغانستان قرار دهد.

آخوندی با اشاره به توافقنامه بندر چابهار که چندی پیش بین ایران و افغانستان به امضاء رسید، افزود: در ماه‌های اخیر روند رو به گسترش روابط ایران و افغانستان شتاب بیشتری گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی ایران تاکید کرد: هم اکنون بندر چابهار ظرفیت جابه جایی 2.5 میلیون تُن کالا را دارد که تا پایان امسال این رقم به 8 میلیون تُن می‌رسد، اما ایران ظرفیت منطقه را تا 86 میلیون تُن برنامه ریزی کرده است.

کلیدواژه