حوت 21, 1396 08:49 Asia/Kabul
  • واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به مواضع ضد ایرانی آل سعود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به مواضع ضد ایرانی اخیر آل سعود گفت، این مواضع نشان از ناکامی های عربستان در منطقه است .

«بهرام قاسمی »در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم گفت،عربستان در باتلاق یمن گرفتار شده و مردم این کشور با وجود حملات و محاصره توانسته اند آل سعود رادررسیدن به اهدافش ناکام بگذارند از اینرو ضد ایران موضع گرفته است .

قاسمی تاکید کرد ، ایران هیچ سلاحی برای یمن نفرستاده است و انبارهای تسلیحاتی این کشور به دوران اتحاد جماهیر شوروی مربوط می شود و یمنی هاتسلیحاتی راکه از شوروی خریده بودند،ارتقا دادند .

قاسمی با تاکید براینکه  بحران یمن تنها از طریق گفتگو و راه حل سیاسی حل و فصل می شود گفت ، امارات نقش عمده ای در تجاوز عربستان به یمن دارد و دادگاه بین المللی کیفری باید به نقش منفی امارات توجه داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در بخش دیگر سخنانش خاطرنشان کرد،پس از بیرون راندن گروه تروریستی داعش از خاک عراق انتخابات پارلمان عراق نقطه تحولی برای این کشور خواهد بود.

قاسمی با اشاره وجود همکاریهای مختلف ایران و عراق از جمله درمورد نفت و گازافزود ،در مورد عراق آنچه برای ایران مهم است یکپارچگی سرزمینی و حق حاکمیت عراق است.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر افزایش حجم مبادلات تجاری بین  ایران و عراق گفت،تهران امیدواراست عراق پیشرفت کند و جمهوری اسلامی ایران هرگز در امور داخلی این کشور مداخله نکرده است  .

بهرام قاسمی در عین حال درباره تعامل ایران با آمریکا نیز گفت، واشنگتن به دنبال آن است که کشورهای اسلامی را درگیری مشکلات داخلی کرده و آنها را با یکدیگر درگیر کند.

وزیر امور خارجه ایران افزود ، مواضع برخی کشورهای اسلامی زمینه را برای اتخاذ تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به منظور انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس فراهم کرد .

کلیدواژه