واکنش عراقچی به فضاسازی رویترز
(last modified 1396-12-26T03:44:56+00:00 )
حوت 26, 1396 08:14 Asia/Kabul
  • واکنش عراقچی به فضاسازی رویترز

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در وین در واکنش به ادعای رویترز مبنی بر قصد اروپایی ها برای تحریم ایران تصریح کرد اروپایی ها خواهان حفظ برجام و لغو تحریم ها هستند.

خبرگزاری رویترز عصر جمعه مدعی شده بود بریتانیا، آلمان و فرانسه به منظور ترغیب «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده‌اند تحریم‌هایی جدید علیه ایران اعمال شود. 

به گزارش ایرنا، «سید عباس عراقچی» تصریح کرد آنچه اروپایی ها هم در ملاقات های دوجانبه و هم در جلسه کمیسیون مشترک برجام به صورت جدی مورد تاکید قرار داده اند، این است که اکیدا خواهان حفظ برجام هستند و توجه دارند که منطبق با برجام، باید تمامی موارد لغو تحریم ها به قوت خود باقی مانده و ایران از مزایای لغو آنها منتفع باشد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد با این حال احیانا برخی کشورهای اروپایی به دنبال اقداماتی همچون اعمال تحریم های غیرهسته ای بر ایران جهت خوشایندی رئیس جمهوری آمریکا باشند، مرتکب اشتباه محاسبه بزرگی شده و نتایج مستقیم آن را بر برجام و ادامه حیات این توافق خواهند دید.

عراقچی تاکید کرد بهتر است کشورهای اروپایی همانطور که تاکنون عمل کرده اند به دنبال پایبندی مستمر آمریکا به تعهداتش در برجام باشند و این کشور را به اجرای موثر برجام در تمامی بخش ها همراه با حسن نیت ترغیب نمایند، چرا که هیچ راه دیگری برای حفظ برجام جز پایبندی کامل آمریکا و دیگر طرف های برجام به همه تعهداتشان، متصور نیست.

ترامپ با ادعای این که توافق هسته ای تنها منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می کند خواهان تغییر مفاد برجام در راستای منافع واشنگتن است.

این در حالی است که طرف های دیگر توافق هسته ای  (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا) بارها با تاکید بر این که «برجام» متعلق به جامعه بین المللی است خاطر نشان کرده اند، این توافقی نیست که دوجانبه تنظیم شده باشد و بتوان تغییری در آن اعمال کرد.

کلیدواژه