قاسمی: ایران مانند همیشه بر چالش ها پیروز می شود
(last modified Mon, 19 Mar 2018 05:02:43 GMT )
حوت 28, 1396 09:32 Asia/Kabul
  • قاسمی: ایران مانند همیشه بر چالش ها پیروز می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تشریح دستاوردهای دستگاه دیپلماسی ایران در یکسال گذشته، عملکرد این بخش در این مدت را رضایت بخش توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی یکشنبه شب با تشریح دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در سال 1396 شمسی گفت: با وجود چالش های متعدد منطقه ای و بین المللی، جمهوری اسلامی با پشتوانه مردمی و هوشیاری مسئولان توانست بر این چالش ها پیروز شود.

بهرام قاسمی افزود: در یکسال گذشته با توجه به این که وزارت امور خارجه ایران تا حد زیادی از مذاکرات هسته ای رها شده بود- فرصت بیشتری پیدا کرد تا در حوزه ی مسایل دوجانبه با سایر کشورها کار بیشتری انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به حضور پررنگ وزیر امورخارجه و دیگر مقامات این مجموعه در مجامع بین المللی و تلاش برای حل بحران های منطقه ای گفت: اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی، تحکیم مناسبات با همه کشورها ازجمله کشورهای همسایه و پایان دادن به بحران های منطقه ای است.

قاسمی گفت: با این حال جمهوری اسلامی در یکسال گذشته با چالش های بسیاری مانند تروریسم - بحران های منطقه ای همچون بحت سوریه و یمن - استمرار سیاست های نابخردانه  کشورهایی مانند پادشاهی سعودی علیه ایران و نوع رفتار ترامپ در برابر جمهوری اسلامی ایران مواجه بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: طبیعی است که خنثی کردن این نوع سیاست های تقابل جویانه با ایران نیز تلاش هایی از جانب دستگاه سیاست خارجی را می طلبید و در میان مجموعه چالش های کشور در یکسال گذشته مهم ترین آن ها بحت تروریسم و یکی از بخش های موفق نیز بیرون راندن داعش از کشور عراق و شکست آن ها در سوریه بود.

قاسمی درباره ترمیم روابط جمهوری اسلامی با کشورهای عربی نیز گفت : ما در یکسال گذشته موفقیت های فراوانی داشتیم و در حوزه ی ارتباط با همسایگان و بسیاری از کشورهای پیرامونی توانستیم روابط خود را ترمیم کنیم و در بعضی از کشورها گام های نخست برداشته شده است.

وی اضافه کرد: در کشورهای آسیای میانه - قفقاز و برخی کشورهایی که سطح کمتری از روابط را با آن ها داشتیم مانند ازبکستان و تاجیکستان توانستیم به سطح مطلوب تری در روابط برسیم و همانطور که ما علاقه مند به افزایش سطح مناسبات بودیم - این کشورها نیز چنین علاقه ای داشتند

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تلاش برای اجرای کامل برجام هم گفت: با وجود رفع موانع برای جذب سرمایه از پیش روی ما، با توجه به کارشکنی های آمریکا هنوز موانعی بخصوص درحوزه ی بانک های بزرگ وجود دارد و برای برطرف کردن این موانع باید باز هم در حوزه ی دیپلماسی تلاش کنیم.

 

کلیدواژه