حمل 07, 1397 10:14 Asia/Kabul
  • قاسمی: بریتانیا در جنایات جنگی صورت گرفته در یمن مسئولیت مستقیم دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رد اتهام های مندرج در بیانیه مشترک دو وزیر بریتانیایی علیه ایران، نقش بریتانیا در جنایات جنگی صورت گرفته در یمن را یادآور شد و از لندن خواست که به این رویکرد فرصت طلبانه و منفعت جویانه پایان دهد.

«بوریس جانسون» وزیر خارجه و «پنی مردانت» Penny Mordaunt وزیر توسعه بین المللی بریتانیا روز دوشنبه  در بیانیه ای مشترک ادعا کردند؛ ایران به یمن سلاح ارسال می کند.

بریتانیا به همراه آمریکا، فرانسه و عربستان در ماه های اخیر تلاش های فراوانی کرده اند تا جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کنند، اما در اجرای نقشه هایشان شکست خورده اند.

به گزارش ایرنا، «بهرام قاسمی» دوشنبه شب با اشاره به مسئولیت مستقیم لندن در جنایات جنگی صورت گرفته در یمن از طریق فروش سلاح و ارائه کمک های لجستیکی و اطلاعاتی به عربستان تصریح کرد، بریتانیا در جایگاهی نیست که به دیگران اتهام بزند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: بهتر است لندن به جای دادن آدرس غلط و فرار از مسئولیت خود در جنگ تحمیلی به مردم بی دفاع و مظلوم یمن، به رویکرد فرصت طلبانه و منفعت جویانه خود در این جنگ کور، هر چه سریع تر پایان دهد.

قاسمی تاکید کرد، چنانچه بریتانیا در ادعای خود مبنی بر تلاش برای یافتن راهکار سیاسی برای بحران یمن صادق است، بهتر است از خریداران بزرگ سلاح های بریتانیایی در ائتلاف جنگ علیه یمن بخواهد با توقف جنگ و رفع محاصره ظالمانه مردم این کشور، زمینه را برای انجام گفتگوهای یمنی - یمنی فراهم نمایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین  با اشاره به طرح چهار ماده ای جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان بحران یمن تصریح کرد؛ ایران همواره از زمان تجاوز نظامی عربستان و متحدانش به یمن تاکید داشته است که این بحران صرفا راهکار سیاسی دارد و تاکنون نیز نه تنها مانعی برای برقراری آتش بس ایجاد نکرده، بلکه بارها آمادگی خود را برای کمک به یافتن راهکار سیاسی بین طرف های درگیر در جنگ اعلام کرده است.

عربستان با حمایت امارات، آمریکا، بریتانیا و فرانسه از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون ها یمنی منجر شده است.

کلیدواژه