روحانی: تقویت روابط با همسایگان از سیاست‌های اصولی ایران است
(last modified 1397-01-07T07:08:27+00:00 )
حمل 07, 1397 11:38 Asia/Kabul
  • روحانی: تقویت روابط با همسایگان از سیاست‌های اصولی ایران است

رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه پیش از ترک تهران به مقصد عشق آباد گفت: سفر به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به دعوت رسمی رئیسان جمهوری این دو کشور انجام می‌شود و یکی از اهداف مهم دولت ایران روابط نزدیک با کشورهای همسایه است.

«حسن روحانی» در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: روابط ایران با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در سطح خوبی قرار دارد و ظرفیت‌های فراوانی نیز برای توسعه مناسبات همه جانبه با این دو کشور وجود دارد. 

رئیس جمهوری ایران افزود: در سفر به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان  در زمینه مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه مناسبات اقتصادی و فرهنگی گفت و گو خواهد شد.

روحانی گفت: موضوع ترانزیت و اتصال آب‌های جنوبی ایران به منطقه آسیای مرکزی و قفقاز همواره حائز اهمیت بوده، چراکه ارتباط ایران با آسیای مرکزی و قفقاز از طریق ترکمنستان و جمهوری آذربایجان است.

وی افزود: طرح اتصال راه‌آهن چابهار، جنوب شرق ایران، به زاهدان که چابهار را به آسیای مرکزی متصل و طرح مشترک ایران و جمهوری آذربایجان برای اتصال راه‌آهن رشت به آستارا که ایران را به منطقه قفقاز، روسیه و اروپا متصل می‌کند، در دست اقدام است.

رئیس قوه مجریه ایران همچنین گفت: سند فعالیت مشترک ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث راه‌آهن رشت به آستارا و سند همکاری دو کشور در زمینه نفت و گاز در دریای خزر در باکو امضاء می‌شود. 

روحانی تصریح کرد: در سفر به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، فعالان اقتصادی، بازرگانان و نمایندگان بخش خصوصی ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان با هم گفت‌وگو کرده و در زمینه همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور رایزنی می‌کنند.

کلیدواژه