حمل 08, 1397 00:27 Asia/Kabul
  • کشورهای منطقه اختلافات را از طریق گفت وگو حل کنند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کشورهای منطقه را به حل اختلافات از طریق گفت‌وگو دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» در یادداشتی که سه‌شنبه شب در پایگاه اینترنتی شبکه خبری «الجزیره» قطر منتشر شد ضمن تأکید بر اشتراکات کشورهای منطقه، آن ها را به وحدت به جای تقابل فراخواند و تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران صادقانه دست خود را به سوی همسایگانش دراز می کند.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تمایلی به آغاز جنگ‌ ندارد، از کشورهای منطقه دعوت کرد تا به جای میدان نبرد، اختلافات را سر میز گفت‌وگو حل و فصل کنند.

ظریف تصریح کرد عرب‌ها، ترک‌ها، فارس‌ها، کردها و دیگر ملت‌های منطقه تاریخی مشترک، فرهنگی واحد، زبان‌هایی دارای مشابهت، و آداب و سنت‌هایی دارند که از یکدیگر به عاریت گرفته شده است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: امنیت مشترک ایران و همسایگان عربش که مرزهای زمینی و آبی با یکدیگر دارند، مبتنی بر پایبندی به اصولی مشترکی است که اسناد سازمان ملل آن را مشخص می‌کند، اصولی مانند حاکمیت، خودداری از تهدید به استفاده از زور، حل بحران ها به شکل مسالمت آمیز، احترام به حاکمیت اراضی و حریم مرزها، خودداری از دخالت در امور داخلی کشورها و حق تعیین سرنوشت.

وزیر امور خارجه ایران به دخالت ها و حضور نظامی کشورهای غربی در منطقه نیز اشاره کرد و گفت: کشورهای خارجی همواره گزینۀ جنگ را انتخاب کرده‌اند و با جنگ افروزی‌های پیاپی در منطقه، فرصتی برای ظهور و بروز صلح باقی نگذاشته اند.

ظریف تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران ایمان دارد اشتراکات کشورهای منطقه بسیار بیش از اختلاف هایی است که از برخی نگرانی های بی اساس و منافع گذرا ناشی شده است.

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد اگر کشورهای منطقه  راه صلح را پیش نگیرند نسل های آینده فرصت نگریستن در چشمان یکدیگر  را نخواهند داشت.

 

کلیدواژه