سنبله 20, 1395 09:14 Asia/Kabul
  • \
    \"بهرام قاسمی\" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بیانیه اخیر شورای وزیران اتحادیه عرب ضد جمهوری اسلامی ایران را یک سویه ، غیرواقعی و در چارچوب خوش خدمتی به عربستان سعودی دانست.

"بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه در واکنش به بیانیه اخیر شورای وزیران اتحادیه عرب تاکید کرد: توصیه مشفقانه جمهوری اسلامی ایران به آن شورا، نیک اندیشی، راست گفتاری و گشودن چشمان خود بر واقعیت ها است.

به گزارش ایرنا، قاسمی افزود: حمایت های یک جانبه و تعصب ورزانه سران اتحادیه عرب از برخی اعضای این اتحادیه در سالهای اخیر نه تنها هیچ کمکی به حل مصائب و بحران های منطقه نکرده است بلکه باعث ناامنی و بی ثباتی منطقه و وقاحت بیشتر ریاض در کشتار مردم بی گناه برخی از کشورهای عرب منطقه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: اگر شورای وزیران اتحادیه عرب در تمایل خود برای کمک به همزیستی مسالمت آمیز میان کشورهای منطقه صادق است و اراده جدی برای تقویت حسن همجواری دارد،از عربستان بخواهد کشتار و سرکوب مردم در سوریه، عراق، یمن و بحرین و حمایت از گروه های ترویستی دست پرورده خود را در منطقه متوقف کند.

قاسمی افزود: انتظارات به حق قربانیان و خانواده های شهدا و مجروحان و آسیب دیدگان فاجعه سال گذشته منا تنها "کشف حقیقت" و پاسخگویی عربستان در قبال این فاجعه و دیگر فجایعی است که همه ساله در مراسم حج رخ می دهد.

نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه عرب پنج شنبه با صدور بیانیه پایانی درواکنش به بیانات اخیر حضرت آیت الله خامنه ای مدعی شد اظهارات ایشان با حقیقت آنچه عربستان برای اسلام و مسلمانان و مراسم حج انجام می دهد مطابق نیست.

رهبر عظیم الشأن انقلاب سه شنبه این هفته در پیام سالانه خود به حجاج خانه خدا، از سوء مدیریت مقامات عربستانی در برگزاری حج انتقاد کردند و از دولت ها و کشورهای اسلامی خواستند برای مدیریت مکه و مدینه به فکر راه حل اساسی باشند.

 

کلیدواژه