ایران میزبان بیش از سه میلیون مهاجر در چهار دهه اخیر
(last modified 1397-01-08T10:29:35+00:00 )
حمل 08, 1397 14:59 Asia/Kabul
  • ایران میزبان بیش از سه میلیون مهاجر در چهار دهه اخیر

عضو هیات پارلمانی ایران در نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو گفت: به دلیل دخالت نظامی خارجی در کشورهای همجوار و وضعیت بحرانی در این کشورها، ایران در چهار دهه گذشته میزبان بیش از سه میلیون مهاجر از کشورهای همسایه و عمدتا افغانستان بوده است.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» در نشست جانبی اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو افزود: ایران بیش از 300 میلیون دلار برای آموزش مهاجران هزینه کرده و بعضی از حقوقی که مهاجران از جمله مهاجران غیرقانونی از آن برخوردارهستند، فراتر از تعهدات بین‌المللی دولت ایران است.

عضو هیات پارلمانی ایران تصریح کرد: در حالی که ایران درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، جنگ و فشار سیاسی بوده، میزان تحصیلات مهاجران خارجی در ایران از شش درصد به 66 درصد افزایش یافته است و هیچ کودک مهاجری از تحصیل در ایران محروم نیست. 

نماینده مجلس ایران همچنین به اشغال سرزمین فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و آواره شدن بیش از پنج میلیون فلسطینی و وضعیت نامناسب آنان اشاره کرد و گفت: این افراد با کمک آژانس کار و امداد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) گذران زندگی می‌کنند و در بیش از هفت دهه گذشته از حقوق اساسی و اولیه خود محروم بوده‌اند.

عضو هیات پارلمانی ایران، بر لزوم تقویت سازوکارهای اقدام جمعی و نقش موثر سازمان‌های بین‌المللی در رسیدگی به موضوع آوارگان و پناهندگان تاکید کرد.

نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی از 24 مارس جاری (4 حمل) با حضور هیات‌های نمایندگی کشورهای مختلف جهان در ژنو آغاز به کار کرده است.

کلیدواژه