حمل 09, 1397 14:01 Asia/Kabul
  • روحانی: امنیت و توسعه ایران و جمهوری آذربایجان در گرو یکدیگر است

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران توسعه و امنیت باکو را در راستای توسعه و امنیت خود می داند، گفت: ایران در صورتی امنیت دارد که جمهوری آذربایجان امنیت داشته باشد.

«حسن روحانی» روز پنجشنبه در همایش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در باکو با ابراز خرسندی از سفر به باکو در ایام نوروز و در آستانه میلاد حضرت علی (ع) امام اول شیعیان جهان گفت: عشق مردم ایران و جمهوری آذربایجان به امیر المؤمنین و دیدگاه شان درباره نوروز نشان می‌دهد که مردم دو کشور از لحاظ دینی، تاریخی، آداب و رسوم، اشتراکات فراوانی با هم دارند.

روحانی با بیان اینکه علاقه و برادری مردم ایران و جمهوری آذربایجان، بزرگترین پایه دوستی و همکاری‌ها به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است افزود: در این سفر ، تصمیمات راهبردی و تاریخی اتخاذ شد که این دستاوردها به نفع منطقه و جهان خواهد بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران دریای خزر را دریای دوستی و همکاری دانست و تصریح کرد: با مشارکت ایران و جمهوری آذربایجان بهتر می‌توان از سرمایه‌های خدادادی این دریا به نفع دو ملت بهره‌برداری کرد.

روحانی با بیان اینکه همکاری‌های بانکی ایران و جمهوری آذربایجان هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است، بر حل مشکلات در این زمینه تاکید کرد.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این همایش با بیان اینکه مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان در سطح بالایی قرار دارد، گفت: باید تلاش کرد تا روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه نیز متناسب با روابط سیاسی، بیش از پیش گسترش یابد.

علی‌اف با اشاره به همکاری‌های سه جانبه و چند جانبه ایران و جمهوری آذربایجان با روسیه، ترکیه و گرجستان اظهار کرد: بسیاری از موضوعات مانند حمل و نقل، انرژی و مسایل امنیتی، سیاسی و حمایت‌های متقابل محور این روابط خواهد بود.

حسن روحانی در پایان همایش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان، باکو را به مقصد تهران ترک کرد.

 

کلیدواژه