ظریف: دوستی ایران با همسایگان گزینه ای راهبردی است
(last modified 1397-01-14T03:35:50+00:00 )
حمل 14, 1397 08:05 Asia/Kabul
  •  ظریف: دوستی ایران با همسایگان گزینه ای راهبردی است

وزیر امور خارجه ایران دوستی ایران با همسایگان را گزینه ای راهبردی دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا،«محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران با انتشار مقاله ای در روزنامه "ینی شفق" ترکیه به مناسبت دومین دور نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه، امنیت در خاورمیانه را کالایی نایاب عنوان کرد و نوشت: خاورمیانه در حال تبدیل شدن به گستره ای جغرافیایی با حداقل امنیت است. وزیر امورخارجه ایران افزود: قدرتهای خارجی تأثیرگذار در منطقه همواره گزینۀ جنگ را انتخاب کرده و با جنگ افروزی های پیاپی در منطقه، فرصتی برای ظهور و بروز صلح باقی نگذاشته اند.

ظریف با بیان اینکه ایران برای حفاظت از حسن همجواری، امنیت و منافع مشترک، آمادۀ همکاری با همۀ کشورهاست ،افزود: کشورهای منطقه در برابر ملت های  خود و نسلهای آینده مسئول هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، امنیت ایران و همسایگان را مبتنی بر پایبندی به اصول مشترک در اسناد سازمان ملل  متحد خواند و گفت: حاکمیت، خودداری از تهدید به استفاده از زور، حل بحران ها به شکل مسالمت آمیز، احترام به حاکمیت کشورها بر تمامیت ارضی خود و پرهیز از دخالت در امور دیگران و حق تعیین سرنوشت مورد تاکید و حمایت ایران است.

وزیر امورخارجه ایران امروز سه‌شنبه به همراه رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست پیگیری تحولات سوریه و بررسی روند مذاکرات آستانه در اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه، به آنکارا سفر می کند. 

 

کلیدواژه