حمل 16, 1397 09:30 Asia/Kabul
  • ظریف: یکجانبه‌گرایی آمریکا زنگ خطری برای امنیت جهانی است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در بدو ورود به باکو (پایتخت جمهوری آذربایجان) تصریح کرد؛ اصرار بیش از پیش دولت امریکا بر «سیاست یکجانبه گرایی» زنگ خطری برای صلح و امنیت بین المللی و جنبش عدم تعهد است.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» با بیان اینکه چند جانبه گرایی یکی از موضوعاتی است که در جنبش عدم تعهد همواره بر روی آن تاکید شده است، خاطرنشان کرد؛ جنبش عدم تعهد همواره طرفدارچند جانبه گرایی بوده است.

وزیر امور خارجه ایران به نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد  که در روزهای پنجشنبه و جمعه در باکو برگزار می شود، اشاره کرد و افزود: در این اجلاس باید به  «یکجانبه گرایی» امریکا پرداخته شود.

ظریف به جنایت اخیر صهیونیست ها در باریکه غزه نیز اشاره و تصریح کرد؛ اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه تظاهرات صلح آمیز در غزه تا سه شنبه شب موجب شهادت 20 فلسطینی شده است که این اقدامات از موضوعات مهمی است که  باید در اجلاس جنبش غیرمتعهدها پیگیری شود.

جمعه گذشته هزاران فلسطینی در چهل و دومین سالگرد «روز زمین» در تظاهرات مسالمت‌آمیز «حق بازگشت» به سوی محدوده مرزی باریکه غزه با اراضی‌اشغالی حرکت کردند که با حمله نظامیان اسرائیلی روبه‌رو شدند.

ظریف افزود: اقدام دولت امریکا در زمینه شناسایی قدس شریف بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هم بحث دیگری است که باید در جنبش عدم تعهد بررسی شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا،  ششم دسامبر 2017 (15 قوس 1396) با وجود مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی اعلام کرد: واشنگتن، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد.

شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جا داده، بخش لاینفک فلسطین و از مهم‌ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می‌آید.

قدس از سال 1967 در اشغال اسرائیل است.

کلیدواژه