حمل 16, 1397 10:46 Asia/Kabul
  • سفیر ایران در هلند: ایران قربانی سلاح شیمیایی است

سفیر ایران در هلند روز چهارشنبه در نشست فوق العاده سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای بررسی مناقشه روسیه و غرب در پرونده «اسکریپال» با بیان اینکه ایران قربانی سلاح شیمیایی و سکوت جهانی در این خصوص بوده است، نسبت به برخوردهای سیاسی در موضوع سلاح های شیمیایی هشدار داد.

به گزارش ایرنا، «علیرضا جهانگیری» در این نشست تصریح کرد؛ سیاسی کردن هر موضوعی در چارچوب کنوانسیون سلاح های شیمیایی به نفع دولت های عضو نبوده و اعتبار سازمان منع تسلیحات شیمیایی را در معرض خطر قرار می دهد.

نماینده دائم ایران نزد سازمان منع تسلیحات شیمیایی در لاهه هلند خواستار به کارگیری سازوکارهای موجود در چارچوب کنوانسیون و سازمان منع تسلیحات شیمیایی به عنوان تنها نهاد صلاحیت دار در این رابطه شد و بر ضرورت پرهیز از هرگونه پیش داوری و اتهام پراکنی تاکید کرد.

نماینده ایران در سازمان منع  تسلیحات شیمیایی همچنین در این نشست بیانیه مشترکی را به نمایندگی از کشورهای روسیه، چین، پاکستان، سوریه، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان قرائت و بر ضرورت حل و فصل اختلاف به وجود آمده در خصوص مساله «اسکریپال» از طریق همکاری و گفت وگوهای سازنده میان طرفین  تاکید کرد.

روسیه، ایران و چین در این نشست طرحی را برای آغاز تحقیقات جدید درخصوص مساله «اسکریپال» با استفاده از سازوکارهای موجود در کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی ارائه کردند اما آمریکا، بریتانیا و متحدانشان مانع تصویب آن شدند.

«سرگئی اسکریپال» Sergei Skripal و دخترش، چهارم مارس (13 حوت 1396) در بریتانیا با موادی که لندن مدعی است مواد شیمیایی نظامی بوده، مسموم شدند.

بریتانیا، روسیه را مسئول مسموم شدن اسکریپال و دخترش می داند. این در حالی است که روسیه این اتهام را رد و اعلام کرده است آماده همکاری با بریتانیا برای یافتن حقیقت است.

با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری می کند.