حمل 17, 1397 10:22 Asia/Kabul
  • ظریف: فلسطین همیشه مهمترین موضوع دستور کار کشورهای غیرمتعهد بوده است

وزیر امور خارجه ایران گفت:بدلیل در معرض خطر قرار گرفتن اساسی ترین حقوق یک ملت که همان حق تعیین سرنوشت است، فلسطین همیشه مهمترین موضوع دستور کار کشورهای غیر متعهد بوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران روز پنجشنبه در جلسه کمیته وزارتی جنبش غیر متعهدها با بیان اینکه این جنبش از زمان تاسیس به درستی بر موضوع فلسطین تاکید داشته است، افزود: رژیم اشغالگر اسرائیل که فلسطینی ها را ازحق تعیین سرنوشت محروم کرده منشا جنایات گسترده و طولانی علیه مردم فلسطین در هفت دهه گذشته بوده است.

ظریف با اشاره به اینکه سیاست های کوته بینانه برخی از دولت های منطقه ای در دوستی با صهیونیست ها این رژیم آپارتاید و حامیانش را در اقدامات جنایت آمیز خود جسورتر کرده است، تصریح کرد: آنهایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند، شریک جرم اسراییل در ریختن خون فلسطینی ها هستند.

وزیر امورخارجه ایران  با بیان اینکه دور جدید سرکوب و قتل عام معترضان مسالمت آمیز فلسطینی از جمله زنان و کودکان در غزه آخرین اقدامات از زنجیره قدیمی اقدامات سبعانه رژیم صهیونیستی در هفت دهه گذشته است، افزود: هیچ شکی نیست که این حملات و کشتارهای شرورانه از پیش برنامه ریزی شده و عمدی است.

ظریف با تاکید بر اینکه اقدامات و سیاست های یکجانبه اخیر دولت جدید آمریکا به ویژه اعلام غیرقانونی قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال قریب الوقوع سفارت آمریکا به آن شهر منجر به وخامت اوضاع در منطقه شده است، گفت: این اقدامات در تناقض با حقوق بین الملل و قطعنامه های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل است و نشان داده که ایالات متحده هیچ گاه در حل این مساله، میانجی گر بی طرفی نبوده است.

اجلاس میان دوره ای وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها با حضور 800 نماینده از 120 کشور عضو ، 17 کشور ناظر و 10 نهاد بین المللی با موضوع "ترویج صلح و امنیت بین المللی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار" روز پنجشنبه و جمعه در باکو برگزار می شود.

 

کلیدواژه