ظریف: ایران و نخجوان ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط دارند
(last modified 1397-01-17T08:19:59+00:00 )
حمل 17, 1397 12:49 Asia/Kabul
  • ظریف: ایران و نخجوان ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط دارند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: مناسبات ایران با جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان در همه زمینه‌ها به خوبی پیش می‌رود.

«محمدجواد ظریف» روز جمعه در دیدار با «واصف طالب‌اف»  رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان، افزود: اجرای پروژه‌های نیروگاهی و سدسازی میان دوطرف عملیاتی شده است.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: زمینه‌های خوبی برای برای توسعه همکاری‌های ایران و جمهوری خودمختار نخجوان در زمینه‌های دامپروری صنعتی، بهداشت و تامین دارو و ایجاد موسسات داروسازی، اعزام پزشک و تجهیزات پزشکی، گردشگری، تسهیل حمل و نقل، صنایع غذایی و تولید مشترک وجود دارد.

وزیر امورخارجه ایران، تاکید کرد: تقویت مناسبات بانکی، مطالعاتی و تبادل دانشجو و همچنین افزایش روابط استانی بین جمهوری نخجوان و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در شمال غرب ایران و افزایش رفت و آمدها ضروری است.

ظریف همچنین با اشاره به انتخاب شهر تبریز، شمال غرب ایران، در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام و جمهوری نخجوان به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: دراین زمینه نیز جمهوری خودمختار نخجوان و تبریز می‌توانند همکاری کنند.

«واصف طالب‌اف» رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان هم در این دیدار به توسعه مناسبات با ایران اشاره کرد و گفت: مردم ایران و جمهوری نخجوان در دو طرف مرزها به راحتی تردد می‌کنند و تعداد گردشگران افزایش یافته است و دانشجویان ایرانی بدون هیچ مشکلی در جمهوری نخجوان به تحصیل ادامه می‌دهند.

رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان همچنین بر اهمیت و افزایش همکاری‌های گمرکی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی مقامات جمهوری خودمختار نخجوان، به این جمهوری سفر کرده است.