حمل 20, 1397 07:53 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر امور خارجه ایران بر حل بحران یمن از طریق سیاسی

وزیر امور حارجه جمهوری اسلامی ایران بر حل بحران یمن از طریق سیاسی و گفتگو ، تاکید کرد .

به گزارش ایرنا ،« محمد جواد ظریف» در گفت و گو با بخش عربی «بی بی سی» ضمن تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک برای حل بحران یمن است گفت، هرگونه راه حلی برای بحران این کشور باید از طریق گفت و گو و مذاکره میان یمنی ها حاصل شود و طرف های خارجی به جای دیکته خواسته هایشان ، باید برای رسیدن به راه حل سیاسی اقدام کنند .

وزیر امور خارجه  ایران افزود ، جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران یمن خواهان گفت وگو با عربستان برای حل بحران یمن بود، اما سعودی ها با این پیشنهاد مخالفت کردند.

محمد جواد ظریف خاطر نشان کرد ،دلیل مخالفت عربستان با این پیشنهاد ایران این بود که سعودها گمان می کردند که خیلی سریع پیروزی در یمن محقق می شود ، اما نشد .

وزیرامور خارجه ایران همچنین گفت ،از آغاز حمله نظامی عربستان به یمن بار دیگر پیشنهاد آتش بس در یمن و آغاز مذاکرات مستقیم میان گروه های یمنی را ایران داده که سعودها مخالفت کردند.

وزیر امور خارجه در عین حال افزود ،هنوز فرصت برای یافتن یک راه حل سیاسی برای حل بحران یمن باقی است و اگر عربستان قصد حل صلح آمیز بحران یمن را دارد، ایران می تواند کمک کند .

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا و چند کشور عربی از حوت 1393 به بهانه برگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی  یمن به قدرت، به این کشور حمله کرد و به‌رغم حملات هوایی و محاصره همه جانبه یمن، به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.

کلیدواژه