حمل 28, 1397 07:35 Asia/Kabul
  •  سوآپ ارزی ایران و ترکیه اجرایی شد؛ گشایش نخستین اعتبار اسنادی

نخستین اعتبار اسنادی (LC) با استفاده از قرارداد «پیمان پولی- سوآپ ارزی» بین «ریال» ایران و «لیر» ترکیه برای تأمین مالی از کشور ترکیه انجام شد. 

پس از امضای قرارداد سوآپ ارزی ( ریال ایران و لیر ترکیه ) بین بانک‌های مرکزی ایران و ترکیه و ترتیبات اجرایی ابلاغی، بانک ملی ایران، نخستین اعتبار اسنادی را روز دوشنبه برای تأمین مالی تجارت با ترکیه گشایش کرد.

بانک مرکزی ایران اعلام کرد: این بانک باهدف تسهیل مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه، هدایت عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی به نظام بانکی، به کارگیری ابزارهای پرداخت بین‌المللی و نیز کاهش ریسک عملیات ارزی طی سال‌های اخیر، انعقاد پیمان‌های پولی با کشورهای طرف عمده تجاری را در دستور کار خود قرار داده است. 

دراین مدل اجرایی (سوآپ ارزی)، نیازی به ارز ثالث مانند دلار آمریکا و یورو برای تسویه مبادلات ارزی وجود ندارد؛ ضمن اینکه با به کارگیری این روش، خرید، نقل و انتقالات و تبادلات مالی به سبب هدایت عملیات ارزی به نظام بانکی منتقل می‌شود و ریسک عملیات بازرگانان ایران و ترکیه به حداقل خواهد رسید. 

با توجه به حجم بالای تجارت با ترکیه در حدود شش میلیارد دلار، استفاده از ارزهای ملی تحت ترتیبات اجرایی سواپ ارزی کمک قابل توجهی به تسهیل امور بانکی و تجاری بین ایران و ترکیه می‌کند.

کلیدواژه