تاکید آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم مطالبه جهان اسلام در قبال فاجعه منا
(last modified Sun, 11 Sep 2016 05:13:27 GMT )
سنبله 21, 1395 09:43 Asia/Kabul
  • آیت الله مکارم شیرازی
    آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم تاکید کرد: همه کشورهای اسلامی باید مطالبه گر خون شهدای فاجعه منا باشند.

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار روز شنبه جمعی از خانواده های جان باختگان فاجعه منا، روشنگری و تبیین ابعاد این حادثه را مورد تاکید قرار داد گفت: باید همه کشورهای اسلامی همگام با ایران مطالبه گر فاجعه غمبار منا باشند.

این مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از سخنان مفتی ها و حکام سعودی مبنی بر اینکه حادثه منا از مقدرات الهی بوده و ربطی به بی کفایتی و سو مدیریت رژیم سعودی ندارد گفت: اگر این فاجعه بزرگ را از مقدرات الهی می دانند پس قضیه حمله به سفارت عربستان هم از مقدرات الهی بوده پس چرا اعتراض کردند.

آیت الله مکارم شیرازی با تصریح بر اینکه سوء مدیریت سعودی ها دخیل در وقوع حادثه منا است افزود: سعود ها در ادره امور حج مسلمانان بارها بی تدبیری کرده اند که اگر درست مدیریت می شد همچون مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی هیچ حادثه ای رخ نمی داد.

در همین حال ،چند تن از علمای افغانستان روز شنبه در اظهاراتی به عملکرد رژیم آل سعود از جمله تحریم حجاج برخی کشورهای اسلامی اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از کابل ، «سید هادی هادی» رییس بنیاد پیامبراعظم (ص) در همایش «حج ابراهیمی و رسالت امت اسلامی» در کابل گفت: با کمال تاسف از سالها پیش تاکنون رژیم آل سعود در خدمت رژیم صهیونیستی ، کفار و غربی ها قرارگرفته است و مسایلی که اکنون در عربستان سعودی روی می دهد ، مصایب تلخ و ناگوار برای جهان اسلام است.

«رضوانی بامیانی» رییس کمیته فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان نیز در این مراسم گفت: زائران ایران ، سوریه و یمن از مناسک حج امسال محروم شدند و این جنایت بزرگی است.

وی با اشاره به ناکارآمدی رژیم آل سعود برای مدیریت مناسک حج تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در زمان حیات خود ، تشکیل کمیته ویژه ای را متشکل از نمایندگان کشورهای اسلامی برای مدیریت مناسک حج خواستار شده بود.

«مولوی ابراهیم بارکزی» عالم اهل سنت و رییس شورای علمای شرق کابل نیز در این مراسم گفت: وهابیت فتنه ای است که جهان اسلام را می سوزاند و وظیفه مسلمانان جهان در عصر کنونی اتفاق و اتحاد است.وی با بیان اینکه وهابیت قصد دارد سنت رسول الله (ص) را نابود کند ، افزود: مسلمانان جهان حق دارند براساس سنت پبامبر بزرگوار اسلام ، مناسک حج را انجام دهند اما وهابیت مانع انجام سنت های پبامبر می شود.

کلیدواژه