سنبله 21, 1395 15:55 Asia/Kabul
  • پیام وزیر خارجه ایران به مناسبت نخستین سالگرد فاجعه منا

وزیر امور خارجه ایران در پیامی بر تلاش جدی وزارت‌خارجه در پیگیری فاجعه سال گذشته منا تا دستیابی به حقوق قربانیان و آسیب دیدگان این فاجعه تاکید کرد.

"محمد جواد ظریف" وزیر امو خارجه ایران روز یکشنبه در پیامی به مناسبت نخستین سالگرد فاجعه منا اعلام کرد: پیگیری این فاجعه تا احقاق حقوق مسلم شهدا، قربانیان و آسیب دیدگان و بازماندگان شهیدان از دستور کار وزارت‌خارجه ایران خارج نخواهد شد و بدون تردید یکی از مهمترین عناصر و عوامل موثر بر چگونگی برخورد با رژیم سعودی در آینده خواهد بود.

ظریف در این پیام با اشاره به فرا رسیدن موسم حج و گرامیداشت یاد هزاران قربانی فاجعه منا، تصریح کرد: فجایعی که طی سال‌های گذشته برای حجاج بیت الله الحرام اتفاق می افتند نشان می‌دهد چگونه رژیم سعودی، با گروگان گرفتن اماکن مقدس اسلامی، از آن برای تحقق سیاست‌های کینه توزانه و فرقه‌ای خود در خدمت به استکبار و صهیونیسم بهره‌برداری می‌کند.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه؛ دراین پیام آمده است: لجاجت، تعصب و ثروت بی‌حد و اندازه حاکمان سعودی، از رژیم آل سعود حکومتی قسی و بی منطق ساخته است که با تولید، پرورش و گسترش تروریسم منطقه و جهان را به اسفناک‌ترین و فجیع‌ترین شرایط خود در طول تاریخ معاصر کشانده و ملت و دولت‌های آن را گرفتار کینه ورزی و شرارت‌های نابخردانه خود کرده است.

ظریف تصریح کرده است: متاسفانه بعد از ماجرای نابجای حمله به سفارت عربستان در تهران، ریاض به این بهانه همه فرصت‌های دوجانبه برای پیگیری موضوع را مسدود کرده و به هیچ یک از ابتکارات ایران اعم از پیشنهاد «تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی اسلامی» برای پیگیری آثار و تبعات مصیبت بار حج خونین سال گذشته پاسخ نداده است.

وزیر امور خارجه ایران در این پیام تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در برابر «جان»، «حیثیت» و «مال» هموطنان ایرانی در خارج از کشور مسئول دانسته و می‌داند و در تمامی تعاملات، رایزنی ها و روابط خود با کشورها و جامعه بین المللی بالاترین اولویت و اهمیت را برای انجام این وظیفه مقدس اسلامی و ملی قائل است.

کلیدواژه