ثور 15, 1397 18:24 Asia/Kabul
  • آخرین تحولات

آخرین تحولات "مجمع کشورهای صادرکننده گاز" در دیدار دبیر کل این مجمع با وزیر نفت ایران، در تهران بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، «یوری سنتورین» ، دبیرکل "مجمع کشورهای صادرکننده گاز" GECF در دیدار امروز (شنبه) با «بیژن زنگنه»، وزیر نفت ایران، آخرین تحولات و دستاوردهای این مجمع را تشریح کرد و وزیر نفت ایران را در جریان برنامه‌های آتی این سازمان قرار داد.

«یوری سنتورین» که ژانویه 2018 کار خود را به‌عنوان دبیرکل "مجمع کشورهای صادرکننده گاز" آغاز کرد، دیروز، نخستین بار وارد تهران شد؛ پیش از وی، "محمد حسین عادلی" به مدت چهارسال دبیرکل این مجمع بود.

"مجمع کشورهای صادرکننده گاز" یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، برای هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان در 3 جدی 1387 تأسیس شد. 

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، 44 درصد از تولید گاز جهان، 67 درصد از ذخایر گازی جهان، 64 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 66 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (LNG) را در اختیار دارند.

الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، 12 عضو اصلی GECF هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

 

کلیدواژه