شمخانی: نابودی برجام به نفع آمریکا نخواهد بود
(last modified 1397-02-18T13:04:35+00:00 )
ثور 18, 1397 17:34 Asia/Kabul
  • شمخانی: نابودی برجام به نفع آمریکا نخواهد بود

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تاکید بر اینکه نابودی برجام به نفع آمریکا نخواهد بود درباره زیاده خواهی اروپا هشدار داد.

امیر دریابان «علی شمخانی» دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران  در آستانه اعلام نظر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا  درباره توافق هسته ای ایران با پنج به علاوه یک موسوم به برجام گفت: اگر آمریکا مقابله با ایران را کلید بزند، جمهوری اسلامی منفعل نخواهد بود.

شمخانی در تحلیل اقدام احتمالی ترامپ درخصوص توافق هسته ای تاکید کرد: به نظر می‌رسد ترامپ و دولت آمریکا، درخصوص برجام سه راهبرد موازی را دنبال می‌کنند.

دبیر شورای امنیت ملی ایران، راهبرد "حداقلی، فرسایش منافع و بی خاصیت کردن برجام برای ایران"، "گرفتن امتیازات بیشتر از جمهوری اسلامی ایران از مسیر برجام" و "راهبرد تخریب برجام" را سه راهبرد موازی آمریکا درباره این توافق بین المللی اعلام کرد.

شمخانی با بیان اینکه اشتباه بزرگتر اروپایی‌ها، همراهی نسبی با راهبرد دوم ترامپ است، گفت: این احتمال وجود دارد که ترامپ، دل به این همراهی ببندد و در نطق اعلام نظرش، ظاهراً از راهبرد سوم فاصله بگیرد؛ اما مسلم است و آنها کم و بیش درک کرده اند که جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت تمام در مقابل این راهبرد ایستادگی کرده و دست رد به هرگونه زیاده طلبی و امتیاز خواهی جدید از قبل برجام، خواهد زد.

 دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: بعید نیست ترامپ، بی اعتنا به نظر اروپایی ها، در اعلام نظرش راهبرد سوم را نیز کلید بزند، هر چند که راهبرد دوم نیز نهایتاً به همین نقطه خواهد رسید، اگر برجام با هجمه آمریکا نابود شود، قطعا به نفع آمریکا نخواهد بود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قرار است امروز (سه شنبه) ساعت 14 به وقت محلی (22:30 به وقت تهران) موضع دولت این کشور را در قبال برجام اعلام کند.

ترامپ از دوران رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکنون بارها وعده پاره کردن برجام را داده، اما تاکنون نتوانسته است به علت اجماع جهانی در حمایت از این توافق، گفته خود را عملی کند.

کلیدواژه