واکنش جهانی به خروج آمریکا از برجام
(last modified Wed, 09 May 2018 09:35:14 GMT )
ثور 19, 1397 14:05 Asia/Kabul
  •  واکنش جهانی به خروج آمریکا از برجام

اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی و دبیر کل سازمان ملل متحد، به اقدام رئیس جمهوری آمریکا، برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک " برجام " واکنش نشان دادند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه شنبه شب  پس از اعلام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج آمریکا از برجام تاکید کرد اتحادیه اروپا همچنان به برجام پایبند و مصمم به حفظ آن است.

«فدریکا موگرینی»، با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران نتیجه ۱۲سال دیپلماسی و متعلق به همه جهان است، از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست اجازه ندهند کسی خدشه ای به این توافق وارد کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه به طور کامل به عملکرد و استقلال آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد دارد، گفت تاکنون 10 گزارش  آژانس  منتشر و در همه  گزارش ها بر پایبندی ایران به تعهداتش  تاکید شده  است.

موگرینی  تصریح کرد،  اتحادیه اروپا از سرمایه گذاری های شرکت های اروپایی حمایت خواهد کرد.

ترزا می نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری  فرانسه نیز  در واکنش به تصمیم  ترامپ  مبنی بر خروج این کشور از برجام، با انتشار بیانیه‌ ای بر پایبندی خود به توافق هسته ای با ایران تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است، «برجام» به‌ اتفاق آراء از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 2231 به تصویب رسید و این توافق همچنان برای این  سه کشور اروپایی  حائز اهمیت است.

این بیانیه می افزاید،  دولت‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه متعهد خواهند بود که برجام پابرجا بماند.

از سوی دیگر " آنتونیو گوترش " دبیر کل سازمان ملل متحد نیز،  پس از اعلام «دونالد ترامپ» مبنی بر خروج آمریکا از برجام با ابراز نگرانی از بازگرداندن تحریم های آمریکا ضد ایران در بیانیه ای تاکید کرد، برجام دستاورد بزرگی است که به صلح و امنیت بین الملل و منطقه کمک می کند. 

وزارت امور خارجه روسیه، نیز  در بیانیه ای با ابراز نگرانی از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام تاکید کرد  ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام کاملا پایبند بوده و این امر بطور منظم از طرف آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است. 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با ادعای بی نتیجه بودن برنامه جامع اقدام مشترک "برجام"، فرمان خروج این کشور از توافقنامه هسته ای پنج بعلاوه یک را که از سوی سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفته بود، امضا کرد.   

اقدام یکجانبه آمریکا، در خروج از برجام درحالی صورت می گیرد که تاکنون کشورهای مختلف به استثنای رژیم صهیونیستی و آل سعود  حمایت خود را از این توافقنامه اعلام کرده اند. 

 

کلیدواژه