ثور 23, 1397 17:11 Asia/Kabul
  • ظریف: ایران و چین دو کشور دوست و شریک راهبردی هستند

وزیر امور خارجه ایران گفت: چین و ایران دو کشور دوست و شریک راهبردی بوده که همواره در کنار هم هستند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران که در صدر هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به چین سفر کرده است، روز یکشنبه با «وانگ یی» Wang Yi وزیر امورخارجه چین دیدار و درباره موضوعات دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی بویژه برجام گفت و گو و تبادل نظر کرد.

وزیر امورخارجه ایران گفت: ایران و چین در همه زمینه ها همکاری گسترده ای دارند و چین بزرگترین شریک تجاری ایران است.

ظریف همچنین با تشریح شرایط برجام قبل و بعد از خروج آمریکا از این توافق افزود: آمریکا با خروج از این توافق چند جانبه صریحاً قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران می خواهد مطمئن شود که در صورت ادامه حضور در برجام از منافع آن بهره مند می شود.

وانگ یی، وزیر امورخارجه چین نیز در این دیدار ایران را کشوری بسیار مهم خواند و گفت: چین مایل است روابط راهبردی دو کشور ادامه یابد.

وزیر امورخارجه چین همچنین برجام را یک توافق چند جانبه بین المللی خواند که همه طرف ها موظف به اجرای آن هستند.

وی تاکید کرد: بسیاری از کشورها و اعضای جامعه بین المللی از اقدام اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خروج از برجام  ناخشنود هستند و از آن حمایت نمی کنند.

وزیر امورخارجه ایران به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف های برجام شنبه شب سفر فشرده ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز کرد و در ایستگاه اول امروزیکشنبه وارد پکن شد. وزیر امور خارجه ایران، از پکن راهی مسکو می شود و سپس به بروکسل می رود.

کلیدواژه