ثور 29, 1397 15:41 Asia/Kabul
  •  هیچ کاری با خروج آمریکا از برجام معطل نشده است

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از تاکید هیات اروپایی برای تسریع در همکاری ها با ایران خبر داد و گفت: کار با اروپایی‌ها در خصوص ادامه برجام پیش می‌رود و هیچ کاری به خاطر خروج آمریکا از توافق هسته ای معطل نشده است.

به گزارش ایرنا، بهروز کمالوندی روز شنبه در حاشیه مذاکرات هیات اروپایی به ریاست کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا با هیات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به خروج امریکا از برجام گفت: اگر بتوانیم به مکانیزمی برسیم که بدون آمریکا برجام ادامه پیدا کند، می‌توانیم به همکاری‌هایمان با طرف های دیگر توافق هسته ای ایران ادامه دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص همکاری طرف های اروپایی برجام، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اروپایی‌ها حداقل اراده بر حفظ برجام و ادامه همکاری دارند اما اینکه این اراده برای باقی ماندن ایران در برجام کافی باشد، به زمان نیاز دارد.

کمالوندی با بیان اینکه آمریکا به لحاظ اعتبار بین‌المللی در وضعیت بدی قرار دارد، گفت: مذاکرات امروز هیات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با اروپایی‌ها سازنده بود و ایران به گفت‌وگوهای خود با طرف اصلی اروپا، چین و روسیه ادامه می دهد.

بهروز کمالوندی در پاسخ به این سوال که اگرمذاکرات ایران با اروپایی‌ها برای ادامه اجرای برجام موفق نباشد و تصمیم به خروج از برجام گرفته شود، آیا اروپایی‌ها همراه با آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل و یا یکجانبه اقدام به تحریم ایران خواهند کرد، گفت: سازمان انرژی اتمی ایران برای همه شرایط آماده است و ظرفیت بازگشت به شرایط قبل و حتی جلوتر از آن نیز وجود دارد.

کمالوندی در ادامه دراین باره که در صورت خروج ایران از برجام، روند تعامل و همکاری ایران و آژانس در چه سطحی خواهد بود، افزود: اگر برجامی در کار نباشد تعهدات برجامی و پروتکل الحاقی منتفی می‌شود و تنها تعامل با آژانس در سطح پادمان جامع می‌ماند که همه اعضای آژانس در این سطح هستند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، 18 ثور 1397 خروج کشورش از توافق هسته‌ای را اعلام کرد؛ اتحادیه اروپا پس از این اقدام، حمایت جدی و قاطع خود را از ادامه اجرای برجام بدون حضور آمریکا اعلام کرد و از ایران خواست که در این توافق بماند.

 

کلیدواژه