اردوغان: خروج آمریکا از برجام عامل تشدید بحران در منطقه است
(last modified 1397-03-01T03:35:42+00:00 )
جوزا 01, 1397 08:05 Asia/Kabul
  • اردوغان: خروج آمریکا از برجام عامل تشدید بحران در منطقه است

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با بیان اینکه خروج آمریکا از توافق "برجام" پذیرفتنی نیست، گفت: این اقدام آمریکا عامل تشدید بحران در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، اردوغان دوشنبه شب در ضیافت افطار سفیران کشورهای خارجی حاضر در آنکارا افزود: یکی از نمونه های اخیر سیاست خارجی مخرب که به صلح جهانی آسیب وارد کرده، خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و اقدامات صورت گرفته در قدس است.

رئیس جمهوری ترکیه بدون نام بردن از کشوری و به صورت تلویحی خطاب به آمریکا بیان کرد: اخیرا شاهد بی اعتبار ساختن مسیر دیپلماسی که باید وسیله ای برای حل بحران باشد، توسط برخی کشورها هستیم.

اردوغان با بیان این که دارندگان بیش از 15 هزار سلاح هسته ای دنیا را بیشتر تهدید می کنند، اظهار کرد: در چنین وضعیتی چرا کشورهای برخوردار از نیروگاه های هسته ای برای آنها تهدید به شمار می روند؟.

رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر حمایت ترکیه از کشورهایی که از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز استفاده می کنند، گفت: از نظر ما هر کشوری حق استفاده انرژی هسته ای را دارد و همه باید برای کشورهایی که می خواهند نیاز انرژی خود را به این وسیله تامین کنند، احترام قائل باشند.

اردوغان با اشاره به حل نشدن مساله جنگ در سوریه، یمن و لیبی و ادامه خشونت در سرزمین های اشغالی فلسطین اضافه کرد: مساله فلسطین به تدریج به فاجعه ای که منجر به جان باختن شمار بسیاری از مردم بی گناه می شود، تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه از حقوق خود درباره قدس شریف کوتاه نخواهیم آمد،گفت:قبله گاه نخستین خود را در برابر رژیمی که دهها سال است از خون، اشک و اشغال ارتزاق می کند، تنها نمی گذاریم.

 

کلیدواژه