سنبله 23, 1395 14:59 Asia/Kabul
  • رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن
    رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن

رهبر معظم انقلاب اسلامی،«آمار و اطلاعات دقیق، متمرکز و علمی» را پایه اصلی در تصمیم‌گیری کارآمد برای جمهوری اسلامی ایران دانستند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه در دیدار مسئولان ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن، اعضای شورای‌عالی و مدیران مرکز آمار ایران با تأکید بر اهمیت طرح سرشماری عمومی، خطاب به مردم تاکید کردند: همه مردم ایران باید به طور جدی در این طرح مهم مشارکت کنند.

ایشان،افزودند: مردم ایران برای آنکه تصمیم‌گیری‌ها در کشور، «درست، به‌جا و کارآمد»باشد، ضمن شرکت در این طرح مهم ،آمار و اطلاعات مورد نیاز را به شکل دقیق در اختیار دستگاههای آماری قرار دهند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به متولیان آمار در ایران نیز تصریح کردند: در آمارها هم باید وضعیت موجود تبیین شود و هم «روند تغییرات» شناسایی شود تا در روزگار کنونی که سرعت تغییرات در آن بسیار زیاد است، مسئولان و تصمیم‌گیران کشور در اثر تغییر روندها غافلگیر نشوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت آمار در اقتصاد دانش‌بنیان گفتند: اقتصاد دانش‌بنیان که راه پیشرفت کشور است،متکی به «عنصر انسانیِ با سواد و مبتکر» است و باید مشخص شود که در هر یک از شاخه‌های اقتصادی و فنی چه تعدادی از جوانان و نیروهای با استعداد و دارای ابتکار و انگیزه وجود دارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای نقش آمار در اقتصاد مقاومتی را تعیین کننده دانستند و افزودند: راه علاج حقیقیِ مشکلات کشور، اقتصاد مقاومتی است و اگر تمام راههای دنیا هم باز شود اما اقتصاد درون‌زا نباشد، در نهایت این معادله، معادله‌ای شکست‌خورده است.

ایشان، همچنین ارزیابی نتایج و کارکردهای اسناد مهمی همچون سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاستهای کلان ایران را از وظایف مهم مرکز آمار برشمردند و خاطرنشان کردند: مرکز آمار، هم باید تحقق سیاستها را بررسی کند و هم در خصوص نتایج و کارکردهای اجرای سیاستها اعلام نظر کند،تا در صورت نامطلوب بودنِ نتایج، سیاستها بازبینی و اصلاح شوند.

 

 

کلیدواژه