کمالوندی: اظهارات اروپایی‌ها باید به عمل تبدیل شود
(last modified 1397-03-06T10:35:22+00:00 )
جوزا 06, 1397 15:05 Asia/Kabul
  • کمالوندی: اظهارات اروپایی‌ها باید به عمل تبدیل شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ایران در مذاکرات برجام تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل شده هسته‌ای محفوظ است.

«بهروز کمالوندی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره  فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص آمادگی سازمان انرژی اتمی در صورت تعلل اروپایی‌ها در مذاکرات برجامی با ایران افزود: در این زمینه جلسات زیادی برگزار شده و این موارد با همه متخصصان و مسوولان مورد بررسی قرار گرفته است.

«ارائه تضمین واقعی ازسوی کشورهای اروپایی برای تامین منافع اقتصادی ایران باوجود کارشکنی آمریکا»، وارد نشدن آنان به دو مولفه قدرت‌ساز یعنی «برنامه موشکی» و «حضور منطقه‌ای ایران»، «تضمین خرید نفت ایران»، «تضمین بانک‌های اروپایی درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با ایران» و «مقابله صریح اروپا با تحریم آمریکا ضد ایران»، ازجمله شروطی هستند که رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه گذشته (28مه) برای تداوم «برجام اروپایی» بیان کردند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اظهارات مقامات اروپایی درخصوص ادامه همکاری با ایران بعد از خروج آمریکا از برجام را مثبت برشمرد و تصریح کرد: منافع اروپا با آمریکا گره خورده ولی اروپایی‌ها باید بدانند خواسته ایران باید عملیاتی و اجرایی شود.

کمالوندی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از برخی مشتری‌های آب سنگین خواسته‌اند از ایران خرید نکنند، خاطر نشان کرد: بازار آب سنگین در جهان برای ایران اهمیت دارد و تهران می تواند ضمن تأمین نیاز خود، باقی آب سنگین را بفروشد.

وی با اشاره به اینکه ایران می تواند غنی‌سازی 20 درصد را ظرف دو تا سه روز آغاز کند، افزود: ایران برای تولید سوخت نیروگاهی در حال همکاری با روسیه است تا در بلندمدت به تولید سوخت نیروگاهی اقدام کند.

کلیدواژه