جوزا 08, 1397 08:00 Asia/Kabul
  •  ظریف: هند از تحریم های یکجانبه آمریکا حمایت نمی کند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه پس از دیدار با «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه هند در دهلی نو گفت: هند به صراحت اعلام کرده که از تحریم‌های یکجانبه آمریکا حمایت نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» با تاکید بر اینکه ایران و هند  تصمیم دارند روابط خود را در همه زمینه‌ها ادامه و گسترش دهند افزود در این دیدار درخصوص اکتشاف نفت و انجام پروژه‌های مشترک نفتی، تعاملات بازرگانی مستقیم بین دو کشور،  تبادل ارزی، استفاده از ارز های ملی، بندر چابهار (جنوب شرق ایران)، کریدور شمال - جنوب، و همکاری های گسترده تر ترانزیتی میان دو کشور گفت وگو شد.

وزیر امور خارجه ایران از نتایج سفر به هند ابراز خرسندی کرد و گفت: جامعه بین الملل علاقه مند حفظ برجام است.

ظریف با تاکید بر اینکه همکاران و شرکای تجاری ایران باید این روش را ادامه دهند،تصریح کرد اگر جمهوری اسلامی ایران تضمین‌های لازم را از شرکای خود دریافت کند، برجام به حیات خود ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه ایران بامداد روز دوشنبه در صدر هیئتی سیاسی - اقتصادی  وارد دهلی نو شد.

سفر ظریف به دهلی نو در راستای تحرکات دیپلماتیک اخیر ایران پس از خروج آمریکا از برجام انجام می شود.

وزیر امورخارجه ایران پیشتر نیز به چین، روسیه و بروکسل مقر اتحادیه اروپا سفر کرده بود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سه شنبه18 ثور با تکرار اتهام های بی اساس علیه ایران، خروج واشنگتن از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ظرف مدت سه تا 6 ماه آینده را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از تصمیم یکجانبه رئیس جمهور آمریکا عمیقا ابراز تاسف کرد.

بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا هم به عنوان طرف های برجام تصریح کردند از این توافق بین المللی حمایت می کنند.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه به وزارت امور خارجه ایران دستور داده است ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی، روسیه و چین مذاکره کند خاطرنشان کرد  اگر منافع ملت ایران تامین شود، علی‌رغم میل آمریکا، ایران در برجام خواهد ماند.

 

کلیدواژه