سرطان 23, 1395 16:48 Asia/Kabul
  •  سخنان وزیر امور خارجه ایران در نشست خزر در آستانه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت امنیت، صلح و ثبات پایدار در دریای خزر تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت امنیت، صلح و ثبات پایدار در دریای خزر تاکید کرد.

به گزارش اداره کل دپیلماسی رسانه‎ای وزارت خارجه؛ "محمد جوادظریف"، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در آستانه (پایتخت قزاقستان)، با اذعان به این که ارتقای دیپلماسی پیشگیرانه و مبارزه مشترک با تهدیدها و حل و فصل اختلافات صرفا از راه‎های مسالمت آمیز، زمینه‎های کافی را برای صلح و ثبات در منطقه فراهم خواهد کرد، گفت: امنیت، صلح و ثبات پایدار در دریای خزر برای ملت و دولت‎های منطقه اهمیت زیادی دارد.

ظریف افزود : جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که شفافیت، استفاده صلح آمیز از دریا، پرهیز از رقابت‎های تسلیحاتی، تضمین استفاده نکردن از نیروهای نظامی در روابط، تداوم رویه موجود و همچنین تفاهم حاصله در اعلامیه سران آستراخان روسیه درباره ممنوعیت حضور نظامی ثالث و آمادگی برای پیشگیری از بحران‎ها و حوادث، زمینه‎های کافی را برای صلح و ثبات در منطقه فراهم خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران، امنیت و ثبات را زیربنای هرگونه توسعه اقتصادی و رفاه ملت‎ها دانست و خاطرنشان کرد: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، سند جامعی است که حقوق و تکالیف کشورهای ساحلی و اصول همکاری و فعالیت‎ها را ترسیم خواهد کرد.

ظریف افزود: توسعه پایدار، رعایت منافع و مصالح بلندمدت جمعی و پاسخگویی به نیاز نسل‎های کنونی و آتی ایجاب می‎کند که کشورهای ساحلی دریای خزر ضمن حمایت جدی از حفاظت محیط زیست آسیب‎پذیر این پهنه آبی، از بهره‎برداری بی رویه و آسیب به منابع بیولوژیک پرهیز کنند.

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: تحدید حدود منصفانه مناطق دریایی دریای خزر در زمره مهمترین موضوعات مورد مذاکره کشورهای ساحلی است و در این چارچوب باید وضعیت جغرافیائی خاص کشورها برای رسیدن به نتایج عادلانه برای طرف‎ها مورد توجه قرار گیرد.

ظریف افزود: بهره‎گیری از اصل انصاف به عنوان یک اصل پذیرفته شده در حقوق بین الملل، ضامن دستیابی به یک راه حل مرضی الطرفین برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر خواهد بود.

نشست یک‎روزه وزیران امور خارجه پنج کشور حاشیه دریای خزر در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شده است.

وزیران امور خارجه روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ایران و ترکمنستان درباره موضوع هماهنگی در زمینه کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گفت و گو کردند.

کلیدواژه