جوزا 17, 1397 11:17 Asia/Kabul
  • آغاز نشست کارشناسان کمیسیون مشترک برجام در تهران

نشست کارشناسان کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران و هیات های کشورهای 1+4 (آلمان، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین) در تهران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، برای اولین بار پس از توافق هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یک موسوم به برجام، نشست کارشناسی کمیسیون مشترک برجام در ایران برگزار می‌شود.

آخرین نشست‌ کارشناسی ایران و گروه ۱+۴ دو هفته گذشته و پیش از نشست معاونان وزیر خارجه ایران و گروه  ۱+۴ در وین برگزار شد.

هدف اصلی این نشست، تداوم حیات توافق هسته‌ای ایران بدون آمریکا است که منافع اقتصادی تهران توسط دیگر طرف‌های برجام تضمین شود.

قراراست با توجه به تصمیم کمیسیون مشترک برجام و درخواست ایران برای برگزاری نشست وزیران خارجه؛ در این نشست زمانی برای نشست وزیران خارجه ایران و گروه 1+4 تعیین شود.

پس از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در (هشتم مه) در خروج از برجام با تکرار اتهام های بی اساس علیه ایران و اعلام بازگشت تحریم‌های هسته‌ای طی مدت سه تا 6 ماه آینده، مذاکرات کشورهای اروپایی با ایران برای حفظ برجام آغاز شد.

در این راستا، وزیران امورخارجه و دارایی انگلیس، فرانسه و آلمان با ارسال نامه‌ای به آمریکا بر تعهد کشورهایشان در زمینه حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرده اند.

در این نامه مشترک که به امضای «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسیده است، وزیران اروپایی از دولت آمریکا خواسته‌اند آن دسته از شرکت‌هایی اروپایی را که پس از اجرای برجام در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند از تحریم‌های خود مستثنی کند.

کلیدواژه